20 juni 2017

Obs De Mei gebruikt succesvolle KiVa-methode tegen pesten

De KiVa-methode is bewezen effectief tegen pesten. Obs De Mei in Wormerveer is een school die er al jaren mee werkt en daar is iedereen er blij mee.

Op openbare basisschool De Mei zijn ze razend enthousiast over KiVa. In 2014 was dit de eerste school binnen de stichting Zaan Primair die koos voor dit programma, vertelt groepsleerkracht en gedragsspecialist Saskia Haan. ‘Wij waren bezig ons te oriënteren op een passende methode voor onze school. We wilden meer met het groepsgebeuren. Dat is iets waar KiVa sterk in is. We hebben bijeenkomsten bezocht en de training gevolgd en waren direct enthousiast. Er zijn leuke spellen en praatopdrachten, het is allemaal zeer laagdrempelig. De onderwerpen spreken kinderen heel erg aan. Je kiest er met KiVa voor om samen een fijne klas en een fijne school te zijn, waar iedereen elkaar respecteert. De kinderen stellen in de klas samen regels op en zorgen er ook samen voor dat die regels worden nageleefd. Ik zie dat elk kind zich daar verantwoordelijk voor voelt.’

Burgerschapsvorming
KiVa staat bekend als een antipestmethode, maar het is veel meer dan dat, benadrukt adjunct-directeur Adriënne Frans van De Mei. ‘Het gaat niet alleen over pesten, maar ook over burgerschapsvorming en sociale ontwikkeling. Wij gebruiken deze methode ook omdat we willen dat onze leerlingen in de toekomst op een positieve manier een waardevolle bijdrage leveren aan de grotemensenwereld. Met KiVa maken we kinderen daar bewust van. Ze kijken naar hun eigen rol in de groep en naar die van de ander en geven zichzelf en anderen positieve feedback. Ik zie dat kinderen zich daarbij heel kwetsbaar durven opstellen. et is heel breed, het gaat veel verder dan alleen de school. Dat horen we ook van ouders terug.’ Het mooie van KiVa is volgens Frans en Haan dat het slachtoffer van pestgedrag niet centraal staat. ‘Als er sprake is van pestgedrag, maken we steungroepen rondom het slachtoffer dat hulp nodig heeft. Meestal bestaan die groepjes uit vijf kinderen. Daar zit sowieso een vriendje of vriendinnetje van het gepeste kind bij, maar ook de pester, zonder dat die zo wordt benoemd. Het groepje bedenkt oplossingen om het gepeste kind te helpen. Na een week kijken ze of de verbeterpunten hebben gewerkt en of ze er wat van geleerd hebben. We zien dat het slachtoffer en de pester hiermee geholpen zijn en dat het pesten stopt.’

Sneller signaleren
Haan voegt eraan toe dat KiVa ook een positieve invloed heeft  op de leerkrachten. ‘Wij zijn ons meer bewust van onze eigen houding. Hoe spreken we kinderen aan, welk gedrag laten we zelf
zien? We signaleren nu ook veel sneller problemen doordat we helemaal in de methode zitten.’ Veel tijd hoeft KiVa niet te kosten. De speciale lessen die elke week in de klassen worden gegeven, duren drie kwartier tot een uur. ‘Het mooie is dat de kinderen er zelf om vragen. Ze vinden het hartstikke leuk. Ook dat versterkt het positieve groepsgevoel.’

Meer info over KiVa

(Bron: vos/abb & KiVa)