23 november 2017

Studiedag Dynamica XL – Autisme & Onderwijs – gastspreker Filemon Wesselink

Onlangs is er voor alle personeelsleden van Dynamica XL  een studiedag georganiseerd met als thema Autisme & Onderwijs. We hebben sprekers uitgenodigd die ons, vanuit hun eigen ervaringen, inzicht kunnen geven in de do’s en don’ts in benadering van leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS).

Na de opening kreeg Filemon Wesselink als eerste spreker het woord. Hij vertelde ons zijn persoonlijke verhaal over de weg naar zijn diagnose. Filemon vertelde ons hoe hij goed in staat is om een zaal toe te spreken, maar hoeveel moeite het hem kost om deel te nemen aan ‘social talk’. Het afstemmen op de ander en het gesprek gaande houden, blijft voor hem lastig.

We hadden veel interessante sprekers, zoals o.a. Sigrid Landman, auteur van o.a. ‘Moederen met autisme’. Voorafgaand aan de studiedag vertelde ze ons dat ze geen gezichten herkent. Sigrid luistert naar de stem, zo probeert zij mensen weer te koppelen aan het vorige bezoek.

We hadden twee workshoprondes waar mensen voor in konden schrijven bij binnenkomst:

  • Marc Beek nam een groep mensen mee naar buiten voor een ‘belevingswandeling Autisme in de natuur’. Hij gebruikte de natuur als metafoor naar autisme en zette de groep aan het denken.
  • Ellen van der Linde gaf een workshop over het autistisch brein, gericht op de nieuwste ontwikkelingen vanuit het boek ‘Dit is autisme’ van Colette de Bruin.
  • Saskia Buma stelde vragen aan haar zoon Merlijn over zijn overprikkeling in het onderwijs en waar het door versterkt of verzwakt kan worden. We hebben het volgende van Merlijn geleerd: een open houding, waarbij de leerling zich gehoord voelt en een respectvolle bejegening, draagt bij aan het welbevinden van een leerling met ASS. De leerkracht doet er toe!
  • Marlies Idema, moeder van een oud-leerling met ASS van Dynamica NWS, vertelde over haar ervaringen met haar kind in het onderwijs. Marlies is antropologe en vertelde dat zij vanuit haar beroep is gaan kijken naar Autisme als naar een andere cultuur, het aanschouwen, onbevangen en zonder oordeel.
  • Jasper Wagteveld heeft ons geleerd dat de hulpverleners een jongen met ASS niet moeten pamperen, maar dat hij vaardigheden moet aanleren om de regie te nemen over zijn leven. Ondertussen heeft hij een gezin, werk en geeft presentaties door het hele land.

In de middag verzorgde Hans Nieuwenstein de laatste lezing. Hij is stafmedewerker van de Ambulante Dienst van De Ambelt en is mede auteur van ‘Mijn Plakboek’.  Hans gaf ons veel praktische tips om nog beter af te leren stemmen op leerlingen met ASS.

Het was een mooie, boeiende en leerzame dag!

Bron: Sita Dijkstra en Nancy Duisdecker