De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair
Carmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18 jaar lang zowel in de bovenbouw van de basisschool als in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Jessica heeft een marketing en communicatie achtergrond en heeft jarenlang leerkrachten getraind in Suriname.
Carmen; ‘Het mooiste is dat we contact blijven houden met de leerlingen.’

Wat doet de bovenschoolse iCoach?
De iCoaches van Zaan Primair houden zich bezig met de implementatie van de leerlijn digitale geletterdheid op alle scholen van Zaan Primair. Digitale geletterdheid is kennisverwerving over digitale technologie en de omgang met digitale technologie.
De iCoach ondersteunt de leerkrachten bij het lesgeven in digitale geletterdheid en draagt daarmee bij aan de digitale kennis en vaardigheid van zowel leerkracht en leerling.
Carmen; ‘Het is onze taak om te zorgen dat digitale geletterdheid op alle scholen binnen Zaan Primair wordt aangeboden.’
De iCoaches zijn op de hoogte van de laatste technische ontwikkelingen en kijken naar wat toepasbaar is in het onderwijs. Ze geven voorlichting over mediawijsheid op ouderavonden en gastlessen aan leerlingen over digitale technologie. Daarnaast zijn ze op het bestuursbureau van Zaan Primair bezig met het schrijven van een social mediabeleid.

ScalaLAB
Op het Kleine Et Buut bevindt zich het ScalaLAB. In het ScalaLAB zijn materialen aanwezig die kunnen worden ingezet ten behoeve van de bevordering van digitale geletterdheid. Er is altijd een iCoach aanwezig om ondersteuning te geven.

Het ScalaLAB moedigt kinderen aan om hun creativiteit en digitale vaardigheden te ontwikkelen. Het leerplein bevat onder andere: 3D-printers, Lego-Spike, Micro: bit en nog veel meer. De kinderen leren met behulp van deze leermiddelen samenwerken, communiceren en trainen tegelijkertijd hun digitale vaardigheden en oplossend vermogen.
Maar dat is niet alles; naast het ScalaLAB is er via de iCoaches een aantal leskisten beschikbaar, gericht op de ontwikkeling van digitale geletterdheid.

Leskisten digitale geletterdheid
Er zijn bij Zaan Primair verschillende leskisten beschikbaar voor alle groepen. Met deze leskisten worden verschillende onderdelen van digitale geletterdheid aangeboden. Zo is er bijvoorbeeld een leskist met Micro:bits (minicomputers) beschikbaar. De kinderen leren hiermee zelf programmeren. Of denk bijvoorbeeld aan de trein van Intellino. Dit is een trein die de kinderen zelf kunnen programmeren en besturen.

Zaan Primair RC cup
Jaarlijks wordt, mede door de iCoaches, de Zaan Primair RC cup georganiseerd. Deze cup biedt bovenbouwleerlingen de mogelijkheid om met bestuurbare auto’s te racen tegen andere scholen. Maar het gaat verder dan racen alleen. De kinderen moeten nauw met elkaar samenwerken en krijgen zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid bij de voorbereidingen op de race. Zo moeten ze sponsors vinden om geld bij elkaar te halen voor spandoeken, onderdelen voor de auto, t-shirts, etc. Een mooi project om kinderen verschillende vaardigheden bij te brengen.

Voor meer informatie kun je een e-mail sturen naar [email protected].

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...

Verhaal van Ilse

Verhaal van Ilse

Van manager naar leerkracht op De Kernschool Ilse (54) werkte voordat ze bijna twee jaar geleden als leerkracht startte, als manager in het bedrijfsleven. Het werken met kinderen sprak haar altijd al aan, totdat zij een paar jaar geleden het roer omgooide en als...

verhaal van Jasmijn

verhaal van Jasmijn

Jasmijn koos bewust om in dienst te komen bij Zaan Primair Na de Pabo wist Jasmijn (2001) nog niet op welke school ze wilde werken. Daarom koos Jasmijn ervoor om na haar opleiding bij een detacheringsbureau te starten. Ze wilde zich nog oriënteren. Maar één ding wist...

Verhaal van Lotte

Verhaal van Lotte

Lotte academisch leerkracht op de Gouw Bij Zaan Primair werken verschillende academische leerkrachten. Academische leerkrachten hebben een diploma van de universitaire pabo. Dit betekent dat deze leerkrachten in de meeste gevallen naast een lesbevoegdheid ook een...

Verhaal van Sarah

Verhaal van Sarah

Sarah geeft bewegingsonderwijs op De Kernschool Na haar stage op één van de scholen bij Zaan Primair is Sarah gebleven. Na de ALO is ze fulltime aan de slag gegaan als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Sarah werkt nu op De Kernschool, een school voor nieuwkomers. Op...

Verhaal van Yodit

Verhaal van Yodit

Van ALO stagiaire naar leerkracht van groep 6 Als tweedejaars ALO-student kwam Yodit (’96) terecht op basisschool et Buut in Zaandam. Ze was nog maar net met haar stage gestart toen de corona lockdown begon. De gymzalen gingen dicht. En Yodit kon geen gymles meer...