Het verhaal van taalspecialist Kelly

Kelly is de taalspecialist van Obs De Spiegel, waar ze verantwoordelijk is voor het taalbeleid. Oftewel: hoe taalonderwijs wordt gegeven aan de kinderen. Ze staat drie dagen per week voor de klas in groep 7 en besteedt een halve dag aan het ontwikkelen en verbeteren van het taalonderwijs. 

Kelly begon niet als docent, maar volgde eerst een opleiding Facility Management en werkte vijf jaar bij multifunctioneel centrum in Amsterdam Buitenveldert. Toch bleef haar droom om docent te worden aan haar knagen. Na enige tijd besloot ze haar koers te veranderen, liet zich omscholen en realiseerde zo haar droom.  

Toen de vorige taalspecialist vertrok, greep Kelly de kans aan om zelf de rol op zich te nemen. “Ik wilde me graag inzetten voor de taalzwakkere leerlingen en uitzoeken hoe ik hen het beste kan helpen,” vertelt ze. 

Verbeteringen in taalonderwijs 

Als taalspecialist heeft Kelly niet stilgezeten. Tijdens haar opleiding tot taalspecialist onderzocht ze de taalmethode het taalbeleid en de visie op De Spiegel en ontdekte al snel dat er ruimte was voor verbetering. De methode die tot dan toe gebruikt werd, bleek namelijk behoorlijk verouderd. Kelly stelde voor om thematisch onderwijs te introduceren. En dat bleek een succes! 

“We werken van vakantie tot vakantie aan een thema, gaan op excursie en sluiten af met een betekenisvolle eindopdracht,” legt Kelly uit. “Zo behandelden we onlangs het thema invloedrijke personen. Als eindopdracht maakten de kinderen zelf een podcast over een invloedrijk persoon. De lerarenkamer werd omgetoverd tot studio en de kinderen hebben als echte radio dj’s een podcast gemaakt.  Door met thema’s te werken, lezen de kinderen boeken die aansluiten bij het thema en krijgen ze gerichte taallessen waarbij veel lezen, schrijven en praten over het thema centraal staat. Dit versterkt niet alleen hun kennis, maar vergroot ook de betrokkenheid en hun woordenschat.” 

Heel veel lezen 

Daarnaast is lezen een belangrijk onderdeel van het onderwijs op De Spiegel. Elke klas krijgt een uur per dag om te lezen: een halfuur voorgelezen door de leraar en een halfuur waarin de leerlingen zelf lezen. “Het halfuur lezen en voorlezen is heilig,” benadrukt Kelly. “Niemand mag lopen en het is helemaal stil. Dit zorgt voor focus en bevordert de leesvaardigheid van de leerlingen.” Tijdens het voorlezen wordt er gegeten maar ook daar mag de leerkracht geen last van hebben en gebeurt muisstil.  

Met het aangepaste taalonderwijs ziet Kelly al veel verbetering bij alle leerlingen. En daar is ze maar wat trots op! 

Verhaal van Rowan

Verhaal van Rowan

Rowan vindt haar plek als zij-instromer bij Zaan Primair Rowan maakte een grote carrière switch: ze verruilde haar baan in de marketing voor het basisonderwijs. Nu staat ze met veel plezier voor groep 4 van de Herman Gorter. Tijdens haar zij-instroomtraject ontdekte...

Verhaal van Imaana

Verhaal van Imaana

Imaana stagiair van De Meander vindt haar plek voor de klas Imaana loopt stage in groep 3 bij Obs De Meander. Ze is 26 jaar en zit in haar eerste stage van de deeltijd Pabo. Eerder behaalde ze al haar Ad-PEP-diploma in educatieve pedagogiek, maar Imaana merkte dat ze...

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte studeerde aan de universitaire pabo en werkt inmiddels al een aantal jaar als leerkracht van groep 6 op Obs De Gouw. Haar onderzoekende houding viel het bestuur van Zaan Primair op en toen haar gevraagd werd of ze voor Zaan Primair een onderzoek wilde opzetten,...

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Sonja wilde al zo lang ze zich kan herinneren juf worden. Vanaf haar vroege jeugd had ze deze droom en ze heeft hem uiteindelijk waargemaakt op openbare basisschool Et Buut.   Haar carrière begon als onderwijsassistent, waar ze stageliep op dezelfde school. Daarna...

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Elio is primor van het rekenprimoraat, wat betekent dat hij zich wekelijks richt op het verbeteren van het rekenonderwijs binnen Zaan Primair. Als primor heeft hij de leiding over vier andere leerkrachten, met wie hij nauw samenwerkt om het rekenonderwijs te...

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...