Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Elio is primor van het rekenprimoraat, wat betekent dat hij zich wekelijks richt op het verbeteren van het rekenonderwijs binnen Zaan Primair. Als primor heeft hij de leiding over vier andere leerkrachten, met wie hij nauw samenwerkt om het rekenonderwijs te verbeteren. 

Onderzoek en Samenwerking binnen het Rekenteam 

Binnen het rekenprimoraat heeft elk teamlid een eigen onderzoeksgebied, maar ze werken intensief samen en delen hun bevindingen: 

Elio richt zich op het gebruik van uitrekenpapier in het rekenonderwijs. Hij ontdekte dat dit papier het leerproces verduidelijkt, omdat het zowel leerkrachten als leerlingen inzicht biedt in waar fouten zich bevinden en hoe ze verholpen kunnen worden. 

Samuel is bezig met het automatiseren van sommen onder de 100, een onderzoek dat zich vooral richt op de onderbouw, waar automatisering essentieel is voor verder rekenen. 

Marieke doet onderzoek naar kloklezen, met de focus op het leren lezen van de analoge klok. Dit is belangrijk, omdat kinderen vaak meer digitale klokken tegenkomen, terwijl de overheid de analoge klok blijft controleren. 

Nina richt zich op het telonderwijs in groep 2 en 3. Ze onderzoekt hoe misverstanden ontstaan doordat beide groepen aannemen dat de andere groep al goed kan tellen, wat kan leiden tot lacunes in het onderwijs. 

Sonja begon met onderzoek naar effectieve lesvoorbereiding, maar haar focus is nu verschoven naar het begeleiden van collega’s. Ze onderzoekt hoe leerkrachten elkaar effectief kunnen ondersteunen in hun onderwijspraktijk. 

Het Doel van het Rekenprimoraat 

Het uiteindelijke doel van het rekenprimoraat is om het rekenonderwijs te verbeteren. Door onderzoek te doen naar specifieke onderwijsproblemen en mogelijke oplossingen, wordt geprobeerd obstakels in het leren te doorbreken en de resultaten in de praktijk toe te passen. Dit vraagt soms extra inspiratie van collega’s, zodat ze de onderzoeksresultaten daadwerkelijk kunnen gebruiken in hun dagelijkse onderwijspraktijk. 

Combineren van Onderzoek en Lesgeven 

Elio vindt het goed te combineren om zowel primor als docent te zijn. Hij heeft elke vrijdag tijd om aan zijn onderzoek te werken. De invulling van die dag varieert: de ene week richt hij zich op literatuuronderzoek, terwijl hij de andere week bezig is met het verwerken en verwoorden van zijn bevindingen. Het combineren van lesgeven en onderzoek helpt Elio niet alleen om zijn eigen onderwijs te verbeteren, maar ook om invloed uit te oefenen op het bredere onderwijs binnen de school. 

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...

Verhaal van Ilse

Verhaal van Ilse

Van manager naar leerkracht op De Kernschool Ilse (54) werkte voordat ze bijna twee jaar geleden als leerkracht startte, als manager in het bedrijfsleven. Het werken met kinderen sprak haar altijd al aan, totdat zij een paar jaar geleden het roer omgooide en als...

verhaal van Jasmijn

verhaal van Jasmijn

Jasmijn koos bewust om in dienst te komen bij Zaan Primair Na de Pabo wist Jasmijn (2001) nog niet op welke school ze wilde werken. Daarom koos Jasmijn ervoor om na haar opleiding bij een detacheringsbureau te starten. Ze wilde zich nog oriënteren. Maar één ding wist...

Verhaal van Lotte

Verhaal van Lotte

Lotte academisch leerkracht op de Gouw Bij Zaan Primair werken verschillende academische leerkrachten. Academische leerkrachten hebben een diploma van de universitaire pabo. Dit betekent dat deze leerkrachten in de meeste gevallen naast een lesbevoegdheid ook een...

Verhaal van Sarah

Verhaal van Sarah

Sarah geeft bewegingsonderwijs op De Kernschool Na haar stage op één van de scholen bij Zaan Primair is Sarah gebleven. Na de ALO is ze fulltime aan de slag gegaan als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Sarah werkt nu op De Kernschool, een school voor nieuwkomers. Op...

Verhaal van Yodit

Verhaal van Yodit

Van ALO stagiaire naar leerkracht van groep 6 Als tweedejaars ALO-student kwam Yodit (’96) terecht op basisschool et Buut in Zaandam. Ze was nog maar net met haar stage gestart toen de corona lockdown begon. De gymzalen gingen dicht. En Yodit kon geen gymles meer...