Verhaal van de Dorpsakker: school vol meesters
De Dorpsakker: een school vol meesters
Op basisschool de Dorpsakker in Assendelft werkt een bijzonder team, bestaande uit even veel meesters als juffen. Deze samenstelling is uniek, omdat het niet vaak voorkomt dat een school zoveel mannelijke leerkrachten in dienst heeft. Daniel: “Soms lopen er wel tien meesters rond in de school”.
We spraken met drie meesters van de Dorpsakker: Daniel, Jesper en Clenn. Jesper staat voor groep 4, Daniel geeft les aan groep 5 en Clenn is de meester van groep 7. Ieder van hen heeft op zijn eigen manier de weg naar het onderwijs gevonden.
Jesper wist al op jonge leeftijd dat hij meester wilde worden. Tijdens zijn eigen basisschooltijd begeleidde hij leesgroepjes en daar ontstond zijn liefde voor het onderwijs. Daniel begon eerst aan een studie Engels, maar merkte dat dit niet goed bij hem paste. Tijdens een tussenjaar liep hij stage op een basisschool, waar hij het plezier van het onderwijs ontdekte. Clenn studeerde voor gymleraar, maar miste variatie in zijn werk. Hij besloot zich om te scholen en staat nu met veel plezier voor de klas.
Sterke band
Het team op de Dorpsakker bestaat uit een mooie en bijna gelijkmatige verdeling tussen meesters en juffen. Er is weinig verloop in het team en dat zorgt voor een sterke onderlinge band. De positieve invloed van de meesters? “Problemen worden sneller opgelost en de combinatie van mannelijke en vrouwelijke leerkrachten draagt bij aan een krachtig team. Ook de gesprekken tijdens de pauze zijn anders.”
Rolmodellen
Voor de leerlingen is het waardevol om zowel mannelijke als vrouwelijke rolmodellen te hebben tijdens hun basisschooltijd. Dit draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling. De sfeer binnen het team is positief en open. Omdat de school relatief klein is, kijken de leerkrachten regelmatig bij elkaar in de klas om ideeën en feedback uit te wisselen. “We geven elkaar tips en tops, en zo groeien we samen”.
Mooiste momenten
De mooiste momenten in het onderwijs zijn die waarin je echt verschil maakt voor de kinderen. Clenn: “Wanneer zij je zien als een vertrouwenspersoon en er een sterke band ontstaat tussen de kinderen en leerkracht.”
Daniel vertelt: “Het mooiste compliment is wanneer ouders vertellen dat hun kinderen uitkijken naar de dag na de vakantie, zodat ze weer naar hun favoriete meester kunnen. Of als ouders vertellen dat hun kind je gaat missen in de vakantie”.
Jesper deelt: “Het is geweldig als kinderen, zelfs jaren nadat ze van school zijn, terugkomen. Vooral als je hen hebt kunnen ondersteunen in moeilijke situaties. In die rol ben je een belangrijke vertrouwenspersoon in hun leven”.
Over de Dorpsakker
De Dorpsakker is een openbare basisschool in Assendelft. Kijk voor meer informatie of het maken van een kennismakingsgesprek op obs De Dorpsakker | Openbaar onderwijs Zaanstad