Verhaal van de Dorpsakker: school vol meesters

Op basisschool de Dorpsakker in Assendelft werkt een bijzonder team, bestaande uit even veel meesters als juffen. Deze samenstelling is uniek, omdat het niet vaak voorkomt dat een school zoveel mannelijke leerkrachten in dienst heeft. Daniel: “Soms lopen er wel tien meesters rond in de school”.

We spraken met drie meesters van de Dorpsakker: Daniel, Jesper en Clenn. Jesper staat voor groep 4, Daniel geeft les aan groep 5 en Clenn is de meester van groep 7. Ieder van hen heeft op zijn eigen manier de weg naar het onderwijs gevonden.

Jesper wist al op jonge leeftijd dat hij meester wilde worden. Tijdens zijn eigen basisschooltijd begeleidde hij leesgroepjes en daar ontstond zijn liefde voor het onderwijs. Daniel begon eerst aan een studie Engels, maar merkte dat dit niet goed bij hem paste. Tijdens een tussenjaar liep hij stage op een basisschool, waar hij het plezier van het onderwijs ontdekte. Clenn studeerde voor gymleraar, maar miste variatie in zijn werk. Hij besloot zich om te scholen en staat nu met veel plezier voor de klas.

Sterke band

Het team op de Dorpsakker bestaat uit een mooie en bijna gelijkmatige verdeling tussen meesters en juffen. Er is weinig verloop in het team en dat zorgt voor een sterke onderlinge band. De positieve invloed van de meesters? “Problemen worden sneller opgelost en de combinatie van mannelijke en vrouwelijke leerkrachten draagt bij aan een krachtig team. Ook de gesprekken tijdens de pauze zijn anders.”

Rolmodellen

Voor de leerlingen is het waardevol om zowel mannelijke als vrouwelijke rolmodellen te hebben tijdens hun basisschooltijd. Dit draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling. De sfeer binnen het team is positief en open. Omdat de school relatief klein is, kijken de leerkrachten regelmatig bij elkaar in de klas om ideeën en feedback uit te wisselen. “We geven elkaar tips en tops, en zo groeien we samen”.

Mooiste momenten

De mooiste momenten in het onderwijs zijn die waarin je echt verschil maakt voor de kinderen. Clenn: “Wanneer zij je zien als een vertrouwenspersoon en er een sterke band ontstaat tussen de kinderen en leerkracht.”

Daniel vertelt: “Het mooiste compliment is wanneer ouders vertellen dat hun kinderen uitkijken naar de dag na de vakantie, zodat ze weer naar hun favoriete meester kunnen. Of als ouders vertellen dat hun kind je gaat missen in de vakantie”.

Jesper deelt: “Het is geweldig als kinderen, zelfs jaren nadat ze van school zijn, terugkomen. Vooral als je hen hebt kunnen ondersteunen in moeilijke situaties. In die rol ben je een belangrijke vertrouwenspersoon in hun leven”.

Over de Dorpsakker

De Dorpsakker is een openbare basisschool in Assendelft. Kijk voor meer informatie of het maken van een kennismakingsgesprek op obs De Dorpsakker | Openbaar onderwijs Zaanstad 

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  - vakdocent Burgerschap op de Voorzaan We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere...

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...

Verhaal van Ilse

Verhaal van Ilse

Van manager naar leerkracht op De Kernschool Ilse (54) werkte voordat ze bijna twee jaar geleden als leerkracht startte, als manager in het bedrijfsleven. Het werken met kinderen sprak haar altijd al aan, totdat zij een paar jaar geleden het roer omgooide en als...

verhaal van Jasmijn

verhaal van Jasmijn

Jasmijn koos bewust om in dienst te komen bij Zaan Primair Na de Pabo wist Jasmijn (2001) nog niet op welke school ze wilde werken. Daarom koos Jasmijn ervoor om na haar opleiding bij een detacheringsbureau te starten. Ze wilde zich nog oriënteren. Maar één ding wist...

Verhaal van Lotte

Verhaal van Lotte

Lotte academisch leerkracht op de Gouw Bij Zaan Primair werken verschillende academische leerkrachten. Academische leerkrachten hebben een diploma van de universitaire pabo. Dit betekent dat deze leerkrachten in de meeste gevallen naast een lesbevoegdheid ook een...

Verhaal van Sarah

Verhaal van Sarah

Sarah geeft bewegingsonderwijs op De Kernschool Na haar stage op één van de scholen bij Zaan Primair is Sarah gebleven. Na de ALO is ze fulltime aan de slag gegaan als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Sarah werkt nu op De Kernschool, een school voor nieuwkomers. Op...