Verhaal van Yodit

Van ALO stagiaire naar leerkracht van groep 6

Als tweedejaars ALO-student kwam Yodit (’96) terecht op basisschool et Buut in Zaandam. Ze was nog maar net met haar stage gestart toen de corona lockdown begon. De gymzalen gingen dicht. En Yodit kon geen gymles meer geven. Tijdens de lockdown moest ze wel eens invallen als groepsleerkracht. In deze periode is haar enthousiasme voor het lesgeven ontstaan.

Band opbouwen
Werken met kinderen wekte altijd al de interesse van Yodit. Vanaf jongs af aan, kreeg ze dit mee van haar moeder die ook leerkracht is. Als vakleerkracht bewegingsonderwijs zag Yodit veel verschillende klassen op een dag. Yodit legt uit dat een gymleerkracht genoeg uitdagingen zijn, maar ze miste de persoonlijke band met de leerlingen. ‘Als vakleerkracht is het opbouwen van een band een stuk lastiger, omdat ik alle leerlingen maar kort op een dag zie. Al snel na de ALO startte ik met de Pabo-opleiding. Want ik wilde gewoon een eigen klas.’

Diepere gesprekken
Lesgeven aan leerlingen van groep 5 of 6 spreekt Yodit het meeste aan. Yodit legt uit: ‘Je kunt met deze kinderen al echte gesprekken voeren. De leerlingen kunnen op deze leeftijd zich verplaatsen in de ander. Gedrag en het sociaal-emotionele aspect in het onderwijs vind ik het leukste aan mijn werk. In mijn klas vind ik het belangrijk dat de sfeer goed is. Ik hou wel van een geintje maken. Maar ik ben ook heel duidelijk en consequent naar mijn leerlingen.’

Genoeg uitdaging
Yodit is in haar werk altijd op zoek naar uitdaging. Op et Buut kan ze haar ‘ei’ helemaal kwijt. De sfeer, het team, visie van de school en het adaptieve niveau (aanpassen op de leerlijn van de leerlingen) spreken Yodit heel erg aan. Yodit legt uit: ‘Naast veel aandacht voor de basisvaardigheden zijn we ook een hele creatieve school. Zo hebben we 1 keer per week een creatief uur met alle leerlingen op school. Iedere leerkracht geeft dan ook in zijn lokaal een creatief uur. Leerlingen mogen zelf kiezen wat ze in dit uur gaan doen. Morgen geef ik bijvoorbeeld in mijn lokaal een hip-hop-les.’

Begeleiding
‘De begeleiding tijdens mijn Pabo-opleiding bij Zaan Primair is goed geregeld. Veel strakker dan bij andere stichtingen. Dat zie ik bij mijn medestudenten. Esther, mijn begeleider is heel toegankelijk, we voelen elkaar goed aan. Het is fijn als je zo iemand naast je hebt staan tijdens de opleiding.
Maar voorlopig ben ik nog niet uitgeleerd. In de toekomst wil ik mij graag verder specialiseren. Bijvoorbeeld als gedrag specialist. Doorleren en mezelf blijven ontwikkelen vind ik belangrijk. Ik wil geen sloffer in het onderwijs worden.’

Wil je ook aan de slag als leerkracht of zij-instromer?

Zaan Primair is op zoek naar leerkrachten. Wil jij net als Yodit aan de slag als leerkracht in het basisonderwijs? Bekijk onze vacatures of kom eens langs op één van onze scholen.

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...

Verhaal van Ilse

Verhaal van Ilse

Van manager naar leerkracht op De Kernschool Ilse (54) werkte voordat ze bijna twee jaar geleden als leerkracht startte, als manager in het bedrijfsleven. Het werken met kinderen sprak haar altijd al aan, totdat zij een paar jaar geleden het roer omgooide en als...

verhaal van Jasmijn

verhaal van Jasmijn

Jasmijn koos bewust om in dienst te komen bij Zaan Primair Na de Pabo wist Jasmijn (2001) nog niet op welke school ze wilde werken. Daarom koos Jasmijn ervoor om na haar opleiding bij een detacheringsbureau te starten. Ze wilde zich nog oriënteren. Maar één ding wist...

Verhaal van Lotte

Verhaal van Lotte

Lotte academisch leerkracht op de Gouw Bij Zaan Primair werken verschillende academische leerkrachten. Academische leerkrachten hebben een diploma van de universitaire pabo. Dit betekent dat deze leerkrachten in de meeste gevallen naast een lesbevoegdheid ook een...

Verhaal van Sarah

Verhaal van Sarah

Sarah geeft bewegingsonderwijs op De Kernschool Na haar stage op één van de scholen bij Zaan Primair is Sarah gebleven. Na de ALO is ze fulltime aan de slag gegaan als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Sarah werkt nu op De Kernschool, een school voor nieuwkomers. Op...

Verhaal van Yvette

Verhaal van Yvette

Van jurist naar leerkracht Jarenlang werkte Yvette in het bedrijfsleven als jurist en later als compliance officer in de commerciële wereld. Geïnspireerd door Merel van Vroonhoven, voormalig bestuurder en later omgeschoold als leerkracht, zette ook Yvette de eerste...

Verhaal van Femke

Verhaal van Femke

‘De beste leerschool is ervaring opdoen voor de klas’ Met haar mbo-opleiding onderwijsassistent op zak besloot Femke (1999) naast haar werk op een kinderdagverblijf te beginnen met de Pabo in deeltijd. Het afgelopen jaar is Femke afgestudeerd en werkt ze op et Buut...