Verhaal van Lotte

Lotte academisch leerkracht op de Gouw

Bij Zaan Primair werken verschillende academische leerkrachten. Academische leerkrachten hebben een diploma van de universitaire pabo. Dit betekent dat deze leerkrachten in de meeste gevallen naast een lesbevoegdheid ook een universitaire bachelor pedagogiek of onderwijskunde bezitten.

Lotte is zo’n academische leerkracht. Ze werkt in de bovenbouw van Obs de Gouw en doet daarnaast onderzoek naar de effecten van voor- en vroegschoolse educatie (vve).

Goed voorbereid naar groep 1

Binnen Zaan Primair werken drie scholen met voor- en vroegschoolse educatie: Kogerveld, de Gouw en de Spiegel. Op deze scholen oefenen kinderen vanaf 3,5 jaar in een schoolse setting. Op de drie scholen vindt vve plaats binnen de school en niet alleen op de peuterspeelzaal. En dat is uniek! Door peuters routines aan te leren die zij straks in groep 1 nodig hebben, is de stap naar groep 1 minder groot. Bijvoorbeeld; Als we naar buiten gaan maken we een rij, tussen de middag eten we een broodje en speelgoed deel je met elkaar.

Lotte: “Door het aanleren van deze routines, versoepel je de overgang van peuterklas naar groep 1 en kunnen de kinderen sneller starten met leren”. De educatie wordt betaald uit het onderwijsachterstandsbeleid. Met dit beleid biedt de gemeente kinderen gelijke kansen in het onderwijs.

Het doel van vve is de onderwijsachterstanden aanpakken op een zo’n vroeg mogelijke leeftijd.

Vve onderzoek

Sinds september werkt Lotte, naast het lesgeven, aan een onderzoek naar de invloed van vve op de basisscholen Kogerveld, de Gouw en de Spiegel. Het onderzoek richt zich op het effect van vve bij de taal- en cognitieve ontwikkeling van kinderen en de effecten van vve binnen een school in vergelijking met de kinderopvang

Lotte doet vooral theoretisch onderzoek, haar collega Anne José onderzoekt de praktijk. Op die manier vullen ze elkaar goed aan. Het onderzoek zit in de afrondende fase. Lotte: “De resultaten laten zien dat vve een positieve invloed heeft op het gedrag van de kinderen die het programma hebben gevolgd.”

Aan het einde van dit jaar presenteert Lotte haar bevindingen en advies aan het bestuur van Zaan Primair.

Evidence informed onderwijs

Deze pilot voor de academische leerkrachten benadrukt de behoefte aan evidence informed onderwijs. Dit betekent dat op basis van onderzoeksresultaten een passende vorm van onderwijs wordt gegeven en de leerresultaten van het jonge kind verbetert kunnen worden. Lotte: “Als we weten wat werkt, kunnen we dat breder inzetten om alle kinderen een goede start te geven op de basisschool.”

 

Leerkracht Ilse op De Kernschool van Zaan Primair