verhaal van Jasmijn

Jasmijn koos bewust om in dienst te komen bij Zaan Primair

Na de Pabo wist Jasmijn (2001) nog niet op welke school ze wilde werken. Daarom koos Jasmijn ervoor om na haar opleiding bij een detacheringsbureau te starten. Ze wilde zich nog oriënteren. Maar één ding wist Jasmijn wel, ze had grote voorkeur om bij de kleuters te werken.

Lesgeven aan groep 1/2
‘Elke dag geniet ik van mijn werk. Tijdens mijn stage werd ik ‘verliefd’ op deze leerlingen. De manier van denken en doen vind ik helemaal geweldig. Ook nadat ik stage had gelopen in de midden- en bovenbouw, bleef ik de voorkeur houden voor de kleuters.’

Oriënteren in het onderwijs
Via het bureau waar Jasmijn werkte, is ze terecht gekomen bij De Watermolen in Koog aan de Zaan. In eerste instantie voor een half jaar gedetacheerd, maar nu in dienst bij Zaan Primair. ‘Ik voel mij op deze school gewaardeerd door mijn collega’s en ik kan helemaal mezelf zijn’, legt Jasmijn uit. ‘Daarom heb ik ervoor gekozen om hier te blijven werken.’

Samen het onderwijs verbeteren
‘Tijdens mijn stages heb ik niet altijd goede ervaringen op scholen gehad. Op De Watermolen voelde het direct anders. Als je echt jezelf kunt zijn, functioneer je ook het beste.’ Jasmijn werkt vier dagen in de week voor groep 1/2. De andere dag staat een collega voor de groep. Op De Watermolen zijn twee kleuterklassen. ‘Met de andere kleuterklas en leerkrachten van groep 1/2 hebben we nu op de gang een gezamenlijke hoek gecreëerd waar leerlingen spelend werken. Zo proberen we met elkaar het onderwijs sterker te maken en met meer verdieping.’

Thematisch onderwijs
In de klas werken de leerlingen elke zes weken aan een thema. Jasmijn: ‘Op dit moment hebben we het thema ‘mensen beter maken’. Kinderen leren zo nieuwe woorden en we nemen uitgebreid de tijd om kennis te maken met het thema. Zo worden de voorleesboeken, knutselwerkjes en de aankleding in de klas hierop aangepast. En als het lukt proberen we ook altijd een gastles te organiseren. Afgelopen week is de moeder van een leerling in de klas geweest die als huisarts werkt.’

Een andere methode die we in de groepen op De Watermolen hanteren is het ‘positive behaviour system (PBS). Zo werken we samen met de hele school aan een bepaald doel, bijvoorbeeld: ik ruim op.‘

Wil jij als zzp’er of gedetacheerde leerkracht ook in dienst komen van Zaan Primair?

Kom eens nader kennismaken met ons onderwijs. Neem contact op met één van onze schooldirecteuren.

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Sonja wilde al zo lang ze zich kan herinneren juf worden. Vanaf haar vroege jeugd had ze deze droom en ze heeft hem uiteindelijk waargemaakt op openbare basisschool Et Buut.   Haar carrière begon als onderwijsassistent, waar ze stageliep op dezelfde school. Daarna...

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Elio is primor van het rekenprimoraat, wat betekent dat hij zich wekelijks richt op het verbeteren van het rekenonderwijs binnen Zaan Primair. Als primor heeft hij de leiding over vier andere leerkrachten, met wie hij nauw samenwerkt om het rekenonderwijs te...

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Kelly is de taalspecialist van Obs De Spiegel, waar ze verantwoordelijk is voor het taalbeleid. Oftewel: hoe taalonderwijs wordt gegeven aan de kinderen. Ze staat drie dagen per week voor de klas in groep 7 en besteedt een halve dag aan het ontwikkelen en verbeteren...

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  - vakdocent Burgerschap op de Voorzaan We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere...