Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag

Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega’s over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met een beweegmoment.

Annemijn: “Zo kom je tegemoet aan de natuurlijke beweegbehoefte van kinderen én versterken we hun welbevinden en de voorwaarden om tot leren te komen (zou hetzelfde kunnen zijn, maar twijfel) op school. Met regelmatig bedoelen we elke 30 à 45 minuten. Hier is veel wetenschappelijk bewijs voor.”

Observeren en meten

Annemijn begeleidt samen met de Hogeschool van Amsterdam drie jaar lang vier basisscholen van Zaan Primair: de Dorpsakker, de Komeet, de Molenwerf en Theo Thijssen.

Zij en haar collega-onderzoekers meten de invloed van de dynamische schooldag door de taakgerichtheid en het beweeggedrag van kinderen te observeren, informatie te verkrijgen van ouders en leerkrachten en de logboeken van de leerkrachten te analyseren. Leerlingen die toestemming hebben gegeven dragen 1 schoolweek een beweegmeter om.

Annemijn: “De aanpak per school verschilt, al is er wel een rode lijn die we volgen. Het doel is dat er een ritmische afwisseling is tussen zitten en bewegen. Verder wordt de Dynamische schooldag aangepast aan de wensen van elke klas. Want kleuters hebben een andere beweegbehoefte dan kinderen in groep 8 die zich al voorbereiden op de middelbare school.”

Zoveel meer dan gym

Op bijna elke school van Zaan Primair hebben leerlingen twee keer per week 45 minuten gym van een vakdocent. Idealiter heeft de leerkracht/begeleider tijdens het buitenspelen een actieve rol, die voor kinderen spelmogelijkheden creëert.  Tijdens het buitenspelen kiezen de kinderen bewust wat ze gaan doen. Bijvoorbeeld: voetballen, kingen of lummelen. Het buitenspelen gebeurt onder begeleiding van een leerkracht of onderwijsassistent. Annemijn: “Op het schoolplein geldt het recht van de sterkste. Dus de vaardige kinderen komen wel aan de bal, maar andere kinderen hobbelen maar mee of hangen in het doel. Al tijdens de pauze ontstaan er ruzies tussen kinderen, gedoe dat doorgaat in de klas. Dat kost de groepsleerkracht veel tijd. Daarom is het belangrijk dat er begeleiding is bij het buitenspelen om dit te voorkomen”.

Beweegmoment

Maar het bewegen wordt niet alleen tijdens het buitenspelen gestimuleerd. Juist ook tijdens de les. Annemijn: “Het is wetenschappelijk bewezen dat tussendoor bewegen, ook al is het maar twee of drie minuten, veel winst oplevert. Bewegen heeft wel 80 positieve effecten. Regelmatig bewegen is niet alleen goed voor hun fysieke gezondheid, maar heeft ook een positief effect op hun sociale en mentale ontwikkeling. Dat draagt weer bij aan het welbevinden”.

Een voorbeeld van zo’n beweegmoment: commando pinkelen. De kinderen starten met het bewegen van hun pinken op tafel, je laat ze joggen naast hun tafel en eindigen met `commando zit` en iedereen zit weer fris.

Begeleiding

De leerkrachten van de 4 basisscholen worden door Annemijn intensief begeleidt. Annemijn geeft beweegsuggesties, tips en adviezen over de implementatie. Want het zijn de leerkrachten die hun klas aan het bewegen zetten. Bewegen wordt zo echt een integraal onderdeel van de dag.

Annemijn: “Het herhalen van beweegtussendoortjes is niet erg, het is juist heel fijn voor de kinderen als ze weten wat ze gaan doen”.

Het weer stil krijgen van de klas na een beweegmoment is een obstakel dat veel leerkrachten tegenkomen. Ook dan staat Annemijn klaar met advies en hulp.

Doel

Met de resultaten die voortkomen uit de monitoring tijdens het driejarige implementatietraject bepalen de kartrekkers per school samen met het schoolteam hoe de schooldag dynamischer kan worden ingericht. Annemijn is op dit moment bezig om meer scholen te werven om mee te doen met een driejarig traject.

Meer weten over de Dynamische schooldag? Hier vind je veel informatie ->

Dynamische Schooldag | dat gun je toch ieder kind?

Verhaal van Ilse

Verhaal van Ilse

Van manager naar leerkracht op De Kernschool Ilse (54) werkte voordat ze bijna twee jaar geleden als leerkracht startte, als manager in het bedrijfsleven. Het werken met kinderen sprak haar altijd al aan, totdat zij een paar jaar geleden het roer omgooide en als...

verhaal van Jasmijn

verhaal van Jasmijn

Jasmijn koos bewust om in dienst te komen bij Zaan Primair Na de Pabo wist Jasmijn (2001) nog niet op welke school ze wilde werken. Daarom koos Jasmijn ervoor om na haar opleiding bij een detacheringsbureau te starten. Ze wilde zich nog oriënteren. Maar één ding wist...

Verhaal van Lotte

Verhaal van Lotte

Lotte academisch leerkracht op de Gouw Bij Zaan Primair werken verschillende academische leerkrachten. Academische leerkrachten hebben een diploma van de universitaire pabo. Dit betekent dat deze leerkrachten in de meeste gevallen naast een lesbevoegdheid ook een...

Verhaal van Sarah

Verhaal van Sarah

Sarah geeft bewegingsonderwijs op De Kernschool Na haar stage op één van de scholen bij Zaan Primair is Sarah gebleven. Na de ALO is ze fulltime aan de slag gegaan als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Sarah werkt nu op De Kernschool, een school voor nieuwkomers. Op...

Verhaal van Yodit

Verhaal van Yodit

Van ALO stagiaire naar leerkracht van groep 6 Als tweedejaars ALO-student kwam Yodit (’96) terecht op basisschool et Buut in Zaandam. Ze was nog maar net met haar stage gestart toen de corona lockdown begon. De gymzalen gingen dicht. En Yodit kon geen gymles meer...

Verhaal van Yvette

Verhaal van Yvette

Van jurist naar leerkracht Jarenlang werkte Yvette in het bedrijfsleven als jurist en later als compliance officer in de commerciële wereld. Geïnspireerd door Merel van Vroonhoven, voormalig bestuurder en later omgeschoold als leerkracht, zette ook Yvette de eerste...

Verhaal van Femke

Verhaal van Femke

‘De beste leerschool is ervaring opdoen voor de klas’ Met haar mbo-opleiding onderwijsassistent op zak besloot Femke (1999) naast haar werk op een kinderdagverblijf te beginnen met de Pabo in deeltijd. Het afgelopen jaar is Femke afgestudeerd en werkt ze op et Buut...

Verhaal van de Dorpsakker: school vol meesters

Verhaal van de Dorpsakker: school vol meesters

Op basisschool de Dorpsakker in Assendelft werkt een bijzonder team, bestaande uit even veel meesters als juffen. Deze samenstelling is uniek, omdat het niet vaak voorkomt dat een school zoveel mannelijke leerkrachten in dienst heeft. Daniel: “Soms lopen er wel tien...