Het verhaal van taalspecialist Kelly

Kelly is de taalspecialist van Obs De Spiegel, waar ze verantwoordelijk is voor het taalbeleid. Oftewel: hoe taalonderwijs wordt gegeven aan de kinderen. Ze staat drie dagen per week voor de klas in groep 7 en besteedt een halve dag aan het ontwikkelen en verbeteren van het taalonderwijs. 

Kelly begon niet als docent, maar volgde eerst een opleiding Facility Management en werkte vijf jaar bij multifunctioneel centrum in Amsterdam Buitenveldert. Toch bleef haar droom om docent te worden aan haar knagen. Na enige tijd besloot ze haar koers te veranderen, liet zich omscholen en realiseerde zo haar droom.  

Toen de vorige taalspecialist vertrok, greep Kelly de kans aan om zelf de rol op zich te nemen. “Ik wilde me graag inzetten voor de taalzwakkere leerlingen en uitzoeken hoe ik hen het beste kan helpen,” vertelt ze. 

Verbeteringen in taalonderwijs 

Als taalspecialist heeft Kelly niet stilgezeten. Tijdens haar opleiding tot taalspecialist onderzocht ze de taalmethode het taalbeleid en de visie op De Spiegel en ontdekte al snel dat er ruimte was voor verbetering. De methode die tot dan toe gebruikt werd, bleek namelijk behoorlijk verouderd. Kelly stelde voor om thematisch onderwijs te introduceren. En dat bleek een succes! 

“We werken van vakantie tot vakantie aan een thema, gaan op excursie en sluiten af met een betekenisvolle eindopdracht,” legt Kelly uit. “Zo behandelden we onlangs het thema invloedrijke personen. Als eindopdracht maakten de kinderen zelf een podcast over een invloedrijk persoon. De lerarenkamer werd omgetoverd tot studio en de kinderen hebben als echte radio dj’s een podcast gemaakt.  Door met thema’s te werken, lezen de kinderen boeken die aansluiten bij het thema en krijgen ze gerichte taallessen waarbij veel lezen, schrijven en praten over het thema centraal staat. Dit versterkt niet alleen hun kennis, maar vergroot ook de betrokkenheid en hun woordenschat.” 

Heel veel lezen 

Daarnaast is lezen een belangrijk onderdeel van het onderwijs op De Spiegel. Elke klas krijgt een uur per dag om te lezen: een halfuur voorgelezen door de leraar en een halfuur waarin de leerlingen zelf lezen. “Het halfuur lezen en voorlezen is heilig,” benadrukt Kelly. “Niemand mag lopen en het is helemaal stil. Dit zorgt voor focus en bevordert de leesvaardigheid van de leerlingen.” Tijdens het voorlezen wordt er gegeten maar ook daar mag de leerkracht geen last van hebben en gebeurt muisstil.  

Met het aangepaste taalonderwijs ziet Kelly al veel verbetering bij alle leerlingen. En daar is ze maar wat trots op! 

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...

Verhaal van Ilse

Verhaal van Ilse

Van manager naar leerkracht op De Kernschool Ilse (54) werkte voordat ze bijna twee jaar geleden als leerkracht startte, als manager in het bedrijfsleven. Het werken met kinderen sprak haar altijd al aan, totdat zij een paar jaar geleden het roer omgooide en als...

verhaal van Jasmijn

verhaal van Jasmijn

Jasmijn koos bewust om in dienst te komen bij Zaan Primair Na de Pabo wist Jasmijn (2001) nog niet op welke school ze wilde werken. Daarom koos Jasmijn ervoor om na haar opleiding bij een detacheringsbureau te starten. Ze wilde zich nog oriënteren. Maar één ding wist...

Verhaal van Lotte

Verhaal van Lotte

Lotte academisch leerkracht op de Gouw Bij Zaan Primair werken verschillende academische leerkrachten. Academische leerkrachten hebben een diploma van de universitaire pabo. Dit betekent dat deze leerkrachten in de meeste gevallen naast een lesbevoegdheid ook een...

Verhaal van Sarah

Verhaal van Sarah

Sarah geeft bewegingsonderwijs op De Kernschool Na haar stage op één van de scholen bij Zaan Primair is Sarah gebleven. Na de ALO is ze fulltime aan de slag gegaan als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Sarah werkt nu op De Kernschool, een school voor nieuwkomers. Op...

Verhaal van Yodit

Verhaal van Yodit

Van ALO stagiaire naar leerkracht van groep 6 Als tweedejaars ALO-student kwam Yodit (’96) terecht op basisschool et Buut in Zaandam. Ze was nog maar net met haar stage gestart toen de corona lockdown begon. De gymzalen gingen dicht. En Yodit kon geen gymles meer...

Verhaal van Yvette

Verhaal van Yvette

Van jurist naar leerkracht Jarenlang werkte Yvette in het bedrijfsleven als jurist en later als compliance officer in de commerciële wereld. Geïnspireerd door Merel van Vroonhoven, voormalig bestuurder en later omgeschoold als leerkracht, zette ook Yvette de eerste...

Verhaal van Femke

Verhaal van Femke

‘De beste leerschool is ervaring opdoen voor de klas’ Met haar mbo-opleiding onderwijsassistent op zak besloot Femke (1999) naast haar werk op een kinderdagverblijf te beginnen met de Pabo in deeltijd. Het afgelopen jaar is Femke afgestudeerd en werkt ze op et Buut...