Verhaal van Lotte

Lotte academisch leerkracht op de Gouw

Bij Zaan Primair werken verschillende academische leerkrachten. Academische leerkrachten hebben een diploma van de universitaire pabo. Dit betekent dat deze leerkrachten in de meeste gevallen naast een lesbevoegdheid ook een universitaire bachelor pedagogiek of onderwijskunde bezitten.

Lotte is zo’n academische leerkracht. Ze werkt in de bovenbouw van Obs de Gouw en doet daarnaast onderzoek naar de effecten van voor- en vroegschoolse educatie (vve).

Goed voorbereid naar groep 1

Binnen Zaan Primair werken drie scholen met voor- en vroegschoolse educatie: Kogerveld, de Gouw en de Spiegel. Op deze scholen oefenen kinderen vanaf 3,5 jaar in een schoolse setting. Op de drie scholen vindt vve plaats binnen de school en niet alleen op de peuterspeelzaal. En dat is uniek! Door peuters routines aan te leren die zij straks in groep 1 nodig hebben, is de stap naar groep 1 minder groot. Bijvoorbeeld; Als we naar buiten gaan maken we een rij, tussen de middag eten we een broodje en speelgoed deel je met elkaar.

Lotte: “Door het aanleren van deze routines, versoepel je de overgang van peuterklas naar groep 1 en kunnen de kinderen sneller starten met leren”. De educatie wordt betaald uit het onderwijsachterstandsbeleid. Met dit beleid biedt de gemeente kinderen gelijke kansen in het onderwijs.

Het doel van vve is de onderwijsachterstanden aanpakken op een zo’n vroeg mogelijke leeftijd.

Vve onderzoek

Sinds september werkt Lotte, naast het lesgeven, aan een onderzoek naar de invloed van vve op de basisscholen Kogerveld, de Gouw en de Spiegel. Het onderzoek richt zich op het effect van vve bij de taal- en cognitieve ontwikkeling van kinderen en de effecten van vve binnen een school in vergelijking met de kinderopvang

Lotte doet vooral theoretisch onderzoek, haar collega Anne José onderzoekt de praktijk. Op die manier vullen ze elkaar goed aan. Het onderzoek zit in de afrondende fase. Lotte: “De resultaten laten zien dat vve een positieve invloed heeft op het gedrag van de kinderen die het programma hebben gevolgd.”

Aan het einde van dit jaar presenteert Lotte haar bevindingen en advies aan het bestuur van Zaan Primair.

Evidence informed onderwijs

Deze pilot voor de academische leerkrachten benadrukt de behoefte aan evidence informed onderwijs. Dit betekent dat op basis van onderzoeksresultaten een passende vorm van onderwijs wordt gegeven en de leerresultaten van het jonge kind verbetert kunnen worden. Lotte: “Als we weten wat werkt, kunnen we dat breder inzetten om alle kinderen een goede start te geven op de basisschool.”

 

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte studeerde aan de universitaire pabo en werkt inmiddels al een aantal jaar als leerkracht van groep 6 op Obs De Gouw. Haar onderzoekende houding viel het bestuur van Zaan Primair op en toen haar gevraagd werd of ze voor Zaan Primair een onderzoek wilde opzetten,...

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Sonja wilde al zo lang ze zich kan herinneren juf worden. Vanaf haar vroege jeugd had ze deze droom en ze heeft hem uiteindelijk waargemaakt op openbare basisschool Et Buut.   Haar carrière begon als onderwijsassistent, waar ze stageliep op dezelfde school. Daarna...

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Elio is primor van het rekenprimoraat, wat betekent dat hij zich wekelijks richt op het verbeteren van het rekenonderwijs binnen Zaan Primair. Als primor heeft hij de leiding over vier andere leerkrachten, met wie hij nauw samenwerkt om het rekenonderwijs te...

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Kelly is de taalspecialist van Obs De Spiegel, waar ze verantwoordelijk is voor het taalbeleid. Oftewel: hoe taalonderwijs wordt gegeven aan de kinderen. Ze staat drie dagen per week voor de klas in groep 7 en besteedt een halve dag aan het ontwikkelen en verbeteren...

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...