De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair
Carmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18 jaar lang zowel in de bovenbouw van de basisschool als in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Jessica heeft een marketing en communicatie achtergrond en heeft jarenlang leerkrachten getraind in Suriname.
Carmen; ‘Het mooiste is dat we contact blijven houden met de leerlingen.’

Wat doet de bovenschoolse iCoach?
De iCoaches van Zaan Primair houden zich bezig met de implementatie van de leerlijn digitale geletterdheid op alle scholen van Zaan Primair. Digitale geletterdheid is kennisverwerving over digitale technologie en de omgang met digitale technologie.
De iCoach ondersteunt de leerkrachten bij het lesgeven in digitale geletterdheid en draagt daarmee bij aan de digitale kennis en vaardigheid van zowel leerkracht en leerling.
Carmen; ‘Het is onze taak om te zorgen dat digitale geletterdheid op alle scholen binnen Zaan Primair wordt aangeboden.’
De iCoaches zijn op de hoogte van de laatste technische ontwikkelingen en kijken naar wat toepasbaar is in het onderwijs. Ze geven voorlichting over mediawijsheid op ouderavonden en gastlessen aan leerlingen over digitale technologie. Daarnaast zijn ze op het bestuursbureau van Zaan Primair bezig met het schrijven van een social mediabeleid.

ScalaLAB
Op het Kleine Et Buut bevindt zich het ScalaLAB. In het ScalaLAB zijn materialen aanwezig die kunnen worden ingezet ten behoeve van de bevordering van digitale geletterdheid. Er is altijd een iCoach aanwezig om ondersteuning te geven.

Het ScalaLAB moedigt kinderen aan om hun creativiteit en digitale vaardigheden te ontwikkelen. Het leerplein bevat onder andere: 3D-printers, Lego-Spike, Micro: bit en nog veel meer. De kinderen leren met behulp van deze leermiddelen samenwerken, communiceren en trainen tegelijkertijd hun digitale vaardigheden en oplossend vermogen.
Maar dat is niet alles; naast het ScalaLAB is er via de iCoaches een aantal leskisten beschikbaar, gericht op de ontwikkeling van digitale geletterdheid.

Leskisten digitale geletterdheid
Er zijn bij Zaan Primair verschillende leskisten beschikbaar voor alle groepen. Met deze leskisten worden verschillende onderdelen van digitale geletterdheid aangeboden. Zo is er bijvoorbeeld een leskist met Micro:bits (minicomputers) beschikbaar. De kinderen leren hiermee zelf programmeren. Of denk bijvoorbeeld aan de trein van Intellino. Dit is een trein die de kinderen zelf kunnen programmeren en besturen.

Zaan Primair RC cup
Jaarlijks wordt, mede door de iCoaches, de Zaan Primair RC cup georganiseerd. Deze cup biedt bovenbouwleerlingen de mogelijkheid om met bestuurbare auto’s te racen tegen andere scholen. Maar het gaat verder dan racen alleen. De kinderen moeten nauw met elkaar samenwerken en krijgen zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid bij de voorbereidingen op de race. Zo moeten ze sponsors vinden om geld bij elkaar te halen voor spandoeken, onderdelen voor de auto, t-shirts, etc. Een mooi project om kinderen verschillende vaardigheden bij te brengen.

Voor meer informatie kun je een e-mail sturen naar [email protected].

Verhaal van Michel en Maaike

Verhaal van Michel en Maaike

Michel en Maaike maken het verschil voor het jonge kind Michel en Maaike werken met veel plezier op basisschool De Spiegel. Michel staat al elf jaar voor de klas in groep 3 en is intern begeleider van de kleuterbouw. Maaike geeft sinds zes jaar les aan groep 1/2 en is...

Verhaal van Rowan

Verhaal van Rowan

Rowan vindt haar plek als zij-instromer bij Zaan Primair Rowan maakte een grote carrière switch: ze verruilde haar baan in de marketing voor het basisonderwijs. Nu staat ze met veel plezier voor groep 4 van de Herman Gorter. Tijdens haar zij-instroomtraject ontdekte...

Verhaal van Imaana

Verhaal van Imaana

Imaana stagiair van De Meander vindt haar plek voor de klas Imaana loopt stage in groep 3 bij Obs De Meander. Ze is 26 jaar en zit in haar eerste stage van de deeltijd Pabo. Eerder behaalde ze al haar Ad-PEP-diploma in educatieve pedagogiek, maar Imaana merkte dat ze...

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte studeerde aan de universitaire pabo en werkt inmiddels al een aantal jaar als leerkracht van groep 6 op Obs De Gouw. Haar onderzoekende houding viel het bestuur van Zaan Primair op en toen haar gevraagd werd of ze voor Zaan Primair een onderzoek wilde opzetten,...

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Sonja wilde al zo lang ze zich kan herinneren juf worden. Vanaf haar vroege jeugd had ze deze droom en ze heeft hem uiteindelijk waargemaakt op openbare basisschool Et Buut.   Haar carrière begon als onderwijsassistent, waar ze stageliep op dezelfde school. Daarna...

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Elio is primor van het rekenprimoraat, wat betekent dat hij zich wekelijks richt op het verbeteren van het rekenonderwijs binnen Zaan Primair. Als primor heeft hij de leiding over vier andere leerkrachten, met wie hij nauw samenwerkt om het rekenonderwijs te...

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Kelly is de taalspecialist van Obs De Spiegel, waar ze verantwoordelijk is voor het taalbeleid. Oftewel: hoe taalonderwijs wordt gegeven aan de kinderen. Ze staat drie dagen per week voor de klas in groep 7 en besteedt een halve dag aan het ontwikkelen en verbeteren...

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...