Deze week ontvingen we op Dynamica Molenwerf bijzonder bezoek: burgemeester Jan Hamming en de wethouders van Zaanstad kwamen langs om met eigen ogen te zien hoe wij onze schooldagen steeds dynamischer inrichten. Sinds vorig jaar zetten we bewust in op meer beweging in de klas, onder andere met energizers — korte fysieke activiteiten die tussen de lessen door plaatsvinden.

Onze collega juf Denise verwoordde het treffend:

“Ik zie dat kinderen meer plezier hebben, lekkerder in hun vel zitten en meer taakgericht werken na een beweegactiviteit. Ze komen beter tot leren. Ook bevordert het de groepsdynamiek.”

Dat effect zien we dagelijks. Door regelmatig te bewegen tijdens de les, verbeteren kinderen hun concentratie en blijven ze actiever betrokken bij het leerproces. Het versterkt het gevoel van veiligheid en samenwerking in de groep én draagt bij aan hun algehele welzijn.
Burgemeester Hamming vatte het mooi samen:

“Dit gun je elk kind.”

Waarom dit werkt: wetenschappelijke én praktische inzichten

We weten uit onderzoek dat beweging in de klas niet alleen bijdraagt aan de lichamelijke gezondheid, maar ook aan cognitieve functies zoals geheugen, concentratie en probleemoplossend vermogen. Korte ‘bewegingssnacks’ van 5 tot 10 minuten kunnen al een groot verschil maken. En dat verschil zien wij nu terug in de praktijk, elke dag.

Bij Dynamica wordt ‘bewegend leren’ een vast onderdeel van het onderwijs. We combineren cognitieve vakken met beweging, zowel binnen als buiten het klaslokaal. Soms met energizers, soms met speelse opdrachten buiten, soms door fysiek leren toe te passen in bijvoorbeeld rekenen of taal.