Verhaal van Rowan

Rowan vindt haar plek als zij-instromer bij Zaan Primair

Rowan maakte een grote carrière switch: ze verruilde haar baan in de marketing voor het basisonderwijs. Nu staat ze met veel plezier voor groep 4 van de Herman Gorter. Tijdens haar zij-instroomtraject ontdekte ze dat dit werk precies bij haar past.

Keuze voor het onderwijs

Na de opleiding Toegepaste Psychologie werkte Rowan een tijd in de marketing, maar ze merkte dat ze daar weinig voldoening uit haalde. Het idee om met kinderen te werken bleef terugkomen. Drie jaar geleden besloot ze daarom om het onderwijs in te gaan. Via een werkervaringstraject kwam ze in contact met Zaan Primair. De duidelijke communicatie en de snelle aanpak van schoolopleider Esther en HR-medewerker Iris gaven haar meteen vertrouwen. “Ik wist: als ik hulp nodig heb, kan ik ergens terecht.”

Groeien terwijl je voor de klas staat

Inmiddels geeft Rowan vier dagen per week zelfstandig les en rondt ze bijna haar zij-instroomtraject af. Ze zegt eerlijk dat het traject soms veel vraagt, maar met fijne collega’s en goede begeleiding is het goed te doen. Esther kwam regelmatig in de klas kijken en benadrukte steeds dat ze er was om te helpen, niet om te beoordelen. Dat gaf Rowan rust en zelfvertrouwen.

Ook de parallelklas  (klas, waarin hetzelfde onderwijs gegeven wordt als in een andere) ervaart ze als een groot voordeel. “Je doet het niet alleen. Even vragen hoe een collega iets aanpakt helpt enorm.” Door de jaren heen groeide Rowan uit van een stille observator tot een collega die actief meedenkt over lessen en onderwijsontwikkeling.

De les die bleef hangen

Een les waar ze trots op is, ging over vulkanen. Ze nam een lavasteen mee van de Etna, waardoor de kinderen extra betrokken waren. Eén leerling was zó enthousiast dat ze haar moeder overtuigde om op vakantie naar Sicilië te gaan. “Dat vond ik geweldig om te horen.”

Blijven leren binnen Zaan Primair

Zou ze Zaan Primair aanraden aan andere zij-instromers? “Ja, absoluut. De organisatie is duidelijk, collega’s zijn behulpzaam en er wordt snel gereageerd.”

Rowan kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. “Eerst wil ik vooral genieten van het lesgeven. Daarna kijk ik welke kansen er verder nog liggen binnen Zaan Primair. Er zijn genoeg mogelijkheden om te groeien om de beste juf te worden. Maar voor nu: genieten van mijn groep.”

 

 

Verhaal van Imaana

Verhaal van Imaana

Imaana stagiair van De Meander vindt haar plek voor de klas Imaana loopt stage in groep 3 bij Obs De Meander. Ze is 26 jaar en zit in haar eerste stage van de deeltijd Pabo. Eerder behaalde ze al haar Ad-PEP-diploma in educatieve pedagogiek, maar Imaana merkte dat ze...

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte studeerde aan de universitaire pabo en werkt inmiddels al een aantal jaar als leerkracht van groep 6 op Obs De Gouw. Haar onderzoekende houding viel het bestuur van Zaan Primair op en toen haar gevraagd werd of ze voor Zaan Primair een onderzoek wilde opzetten,...

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Sonja wilde al zo lang ze zich kan herinneren juf worden. Vanaf haar vroege jeugd had ze deze droom en ze heeft hem uiteindelijk waargemaakt op openbare basisschool Et Buut.   Haar carrière begon als onderwijsassistent, waar ze stageliep op dezelfde school. Daarna...

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Elio is primor van het rekenprimoraat, wat betekent dat hij zich wekelijks richt op het verbeteren van het rekenonderwijs binnen Zaan Primair. Als primor heeft hij de leiding over vier andere leerkrachten, met wie hij nauw samenwerkt om het rekenonderwijs te...

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Kelly is de taalspecialist van Obs De Spiegel, waar ze verantwoordelijk is voor het taalbeleid. Oftewel: hoe taalonderwijs wordt gegeven aan de kinderen. Ze staat drie dagen per week voor de klas in groep 7 en besteedt een halve dag aan het ontwikkelen en verbeteren...

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...