‘Dat ik ’s ochtends bij het binnenkomen niet even een hand of een boks kan geven of even lekker kan voetballen, lachen en praten over het weekend met de kinderen, dat mis ik heel erg,’ erkent Clenn Keizer. ‘Een hoop is niet meer vanzelfsprekend, maar ik zie ook dat kinderen hun stinkende best doen om hun werk goed te maken en contact te onderhouden.’

Al tien jaar geeft Clenn les waarvan de laatste vier jaar aan groep acht op de Herman Gorter. Hij deed al veel met Microsoft Teams, zoals zijn klas opdrachten meegeven en die weer snel bespreken. Toen drie weken geleden het nieuws kwam dat de scholen dicht gingen, moest het chatten, videobellen en videoconferences opeens allemaal in het kwadraat. ‘Er was niet veel tijd om te gaan zitten zeuren en treuren,’ vertelt Clenn over de telefoon. ‘Ik dacht meteen, wat kan ik doen om die kinderen thuis les te geven? Daar zijn we maandag met het hele team over bij elkaar gekomen en dinsdag liep het allemaal.’

‘Videobellen is een hele fijne manier om kinderen apart te benaderen als ze iets niet begrijpen en ze extra uitleg willen. Dan deel ik mijn scherm en dan kan ik op het digiboard tekst en uitleg geven. Elke dag heb ik om half tien een rekengroepje van zo’n elf kinderen. Daarna kunnen ze zelfstandig aan de slag. Daarna doe ik hetzelfde met de sterke rekenaars.’ Ook maakt Clenn filmpjes met instructies bij de lessen.

Helaas is het voor Clenn niet helemaal mogelijk om de situatie uit de klas te kopiëren. ‘Ik merk het met name met de concentratie. In het lokaal loopt het gestructureerd en weten leerlingen wat ze moeten doen. Thuis vinden ze het heel erg lastig om werk op tijd af te krijgen.’ Ook mist hij de interactie tijdens sociaal emotionele lessen, waar de klas praat over wat er gebeurt op school of in de wereld en waar leerlingen elkaar tips en complimenten geven. Dat zit er even niet in.

Toch probeert Clenn vast te houden aan het groepsgevoel binnen zijn klas. ‘Door in ieder geval elke ochtend even goedemorgen tegen elkaar te zeggen in de groepsapp. Die groepsapp is hoofdzakelijk eenrichtingsverkeer, maar bijvoorbeeld toen we hoorden dat de scholen langer dicht zouden blijven, gooide ik hem open, zodat iedereen even kon reageren. Als je op de chat zit met individuele leerlingen, dan komen er ook privé-situaties naar voren, waar ze graag over willen praten. Gelukkig niet alleen serieuze zaken maar ook zeker grapjes hier en daar. Daar ben ik erg blij mee. Ik ben bezig met meer dan alleen lesgeven.’

‘Maar iedere dag is bijzonder. Het mooiste aan deze situatie vind ik dat al mijn leerlingen enorm snel zijn omgeschakeld naar deze manier van lesgeven. De kinderen worden heel snel groot, zelfstandig en verantwoordelijk.’