Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  – vakdocent Burgerschap op de Voorzaan

We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere Talentiko vakdocenten: Heleen geeft aan dezelfde groepen burgerschaples op locatie Haven en collega Anne werkt met de kleuters op beide locaties.

Wat houdt Burgerschap in?

Het vak burgerschap betrekt de leerlingen bij de samenleving. Als kinderen leren zij zich verhouden en ervaren hoe zij kunnen bijdragen aan de maatschappij. In de creatieve burgerschaplessen maken we recycle kunst en werken gericht aan toekomstgerichte vaardigheden.

Deze hebben kinderen nodig om te leren omgaan met een steeds veranderende maatschappij. “Met alle tools die we aanreiken in deze lessen, is het doel dat de kinderen problemen leren omdenken en een positief verschil leren maken. Bijvoorbeeld hoe je een probleem positief kan benaderen door er anders naar te kijken. De kleutergroepen werken met “Verwonderen”. Binnen dit leerkader gericht op ontdekken, ervaren en uitproberen verkennen kleuters hun gevoelens en leren omgaan met weerstand en verschil.

Leerkracht Ilse op De Kernschool van Zaan Primair

Ontstaan van de Burgerschap leerlijn van Kunstbeleven

De leerlijn van Burgerschap is ontwikkeld in Rotterdam-Zuid. Sinds 2021 krijgen de kinderen op de basisscholen in Rotterdam-Zuid les in burgerschap. Het is een doorlopende leerlijn, van groep 1 t/m 8. De kleuters starten met het leerkader verwonderen. Kunstbeleven; ‘Ze gaan zich verwonderen in ik en de ander en de verschillen. Beseffen dat zij anders zijn dan hun klasgenoot. Door te werken met puur emotie en kleur leren de kleuters dat ze anders zijn dan hun klasgenoten’.

Per groep worden de lessen steeds uitgebreider. Afhankelijk van de klas, kinderen en de sfeer wordt gekeken naar de inzet.

Burgerschap op de basisschool in Zaandam

De school in Zaandam heeft Talentiko benaderd met de vraag om een leerlijn te integreren rondom duurzaamheid, recyclen en hergebruik. Voor de uitvoering en begeleiding van dit project is Talentiko een samenwerking aangegaan met Kunstbeleven: Burgerschap op de basisschool in Zaandam. De leerlijn is nieuw voor de basisscholen in Zaandam, en OBS De Voorzaan heeft de primeur. Kunstbeleven ontwikkelde de “Van Zooi Naar Mooi” leerlijn, oorspronkelijk voor scholen op Rotterdam Zuid en stemt deze nu op maat af naar de schoolvisie van De Voorzaan. Deze doorlopende leerlijn werkt projectmatig aan burgerschapsthema’s zoals Plastic Soep, in de vorm van creatieve beeldende lessen. De vakdocenten van Talentiko gebruiken het lesprogramma van Kunstbeleven en geven daar vanuit hun expertise een eigen draai aan.

Burgerschap lessen

‘Geen enkele les van Burgerschap ziet er hetzelfde uit’. Fezila vertelt dat het bij Burgerschap maatwerk is. Elke invulling van een les is afhankelijk van de school, klas, kind en de sfeer.

Fezila probeert in de eerste lessen de dynamiek in de groep te doorbreken. Zij bereidt zich voor door alle informatie te krijgen van kinderen, zodat ze haar les daarop kan aanpassen. Omdat elk kind uniek is en een eigen aanpak verdiend die werkt.

Het verschilt per leerjaar wat voor leerstof aan bod kan komen bij de burgerschaplessen. Bij de kleuters werken ze vooral met plaatjes en kleuren. In de groepen 3 en 4 zijn ze aan het begin van de vaardigheden leren van lezen, schrijven en rekenen. In deze groep wordt ook nog veel gewerkt met plaatjes en kleuren. De kinderen leren gaandeweg meer woorden te gebruiken en zich te uiten over de kleuren en plaatjes.

Groepen 5 en 6 bevinden zich in het midden en hebben een goede basiskennis. De kinderen gaan in deze groepen meer aan de slag met knutselen, teksten en uiten van gevoelens. Groep 7 en 8 breiden hun vaardigheden uit in het maken van voorwerpen, het lezen en begrijpen van teksten en het uiten van gevoelens op allerlei manieren.

 

Leerkracht Ilse op De Kernschool van Zaan Primair
Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...

Verhaal van Ilse

Verhaal van Ilse

Van manager naar leerkracht op De Kernschool Ilse (54) werkte voordat ze bijna twee jaar geleden als leerkracht startte, als manager in het bedrijfsleven. Het werken met kinderen sprak haar altijd al aan, totdat zij een paar jaar geleden het roer omgooide en als...