Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte studeerde aan de universitaire pabo en werkt inmiddels al een aantal jaar als leerkracht van groep 6 op Obs De Gouw. Haar onderzoekende houding viel het bestuur van Zaan Primair op en toen haar gevraagd werd of ze voor Zaan Primair een onderzoek wilde opzetten, greep ze die kans met beide handen aan.  

Recent rondde Lotte haar praktijkgerichte onderzoek af naar Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij jonge kinderen, waarover we haar eerder interviewden. [Verhaal van Lotte – Zaan Primair]

De belangrijkste conclusie? VVE kan een belangrijke meerwaarde hebben in de ontwikkeling van jonge kinderen en hun overgang naar groep 1 vergemakkelijken. “Kinderen die VVE volgen, starten vaak sterker: ze zijn gewend aan routines, hebben al een basis in taal en sociale vaardigheden, en voelen zich sneller thuis in de schoolomgeving.”  

Persoonlijke groei 

Het doen van onderzoek bracht Lotte niet alleen kennis over het onderwerp, maar ook persoonlijke groei. “Het zet je hersenen op een andere manier aan het werk. Je ontwikkelt een scherpere blik én collega’s weten je sneller te vinden als ze vragen hebben. Of het nu gaat om taalonderwijs, rekenen of kansengelijkheid – onderzoek helpt je om dieper te kijken en keuzes te onderbouwen.” 

Inmiddels merkt ze dat haar onderzoekende en analytische houding ook op andere vlakken van pas komt. “Het geeft mij een bredere blik, ook in de klas. Je kijkt niet alleen naar wat er gebeurt, maar vooral ook naar waarom het gebeurt, en wat je ermee kunt.”  

Ideale wereld 

Lotte ziet dan ook een mooie rol weggelegd voor collega’s die, net als zij, hun onderzoekende houding willen inzetten om het onderwijs te verbeteren. “In mijn ideale wereld werkt op elke school een onderzoek-specialist. Iemand die het team ondersteunt door uitdagingen in de praktijk te koppelen aan wetenschappelijke kennis en zo de juiste handvatten geeft.” Een advies heeft Lotte ook: “Mijn onderzoek was erg vrij vormgegeven. Dat gaf me veel ruimte. In de toekomst zou ik graag een sparringpartner hebben om ideeën bij te toetsen en duidelijke richtlijnen voor de vorm van het onderzoek meekrijgen.”  

 

Grijp die kans! 

Op de vraag of ze nog een keer een onderzoek zou willen doen, is Lotte duidelijk: “Als ik weer de kans krijg, doe ik graag opnieuw onderzoek. Er leven zoveel vragen in het onderwijs, sla de krant maar eens open. Inclusief onderwijs en de invloed van sociale media op kinderen. Met onderzoek kunnen we echt bijdragen aan verbetering. 

Haar advies aan andere academische leerkrachten is dan ook helder: “Als je de mogelijkheid hebt om onderzoek te doen, grijp die kans. Het verrijkt je werk én het onderwijs.”

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Sonja wilde al zo lang ze zich kan herinneren juf worden. Vanaf haar vroege jeugd had ze deze droom en ze heeft hem uiteindelijk waargemaakt op openbare basisschool Et Buut.   Haar carrière begon als onderwijsassistent, waar ze stageliep op dezelfde school. Daarna...

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Elio is primor van het rekenprimoraat, wat betekent dat hij zich wekelijks richt op het verbeteren van het rekenonderwijs binnen Zaan Primair. Als primor heeft hij de leiding over vier andere leerkrachten, met wie hij nauw samenwerkt om het rekenonderwijs te...

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Kelly is de taalspecialist van Obs De Spiegel, waar ze verantwoordelijk is voor het taalbeleid. Oftewel: hoe taalonderwijs wordt gegeven aan de kinderen. Ze staat drie dagen per week voor de klas in groep 7 en besteedt een halve dag aan het ontwikkelen en verbeteren...

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  - vakdocent Burgerschap op de Voorzaan We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere...