Lotte studeerde aan de universitaire pabo en werkt inmiddels al een aantal jaar als leerkracht van groep 6 op Obs De Gouw. Haar onderzoekende houding viel het bestuur van Zaan Primair op en toen haar gevraagd werd of ze voor Zaan Primair een onderzoek wilde opzetten, greep ze die kans met beide handen aan.
Recent rondde Lotte haar praktijkgerichte onderzoek af naar Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij jonge kinderen, waarover we haar eerder interviewden. [Verhaal van Lotte – Zaan Primair]
De belangrijkste conclusie? VVE kan een belangrijke meerwaarde hebben in de ontwikkeling van jonge kinderen en hun overgang naar groep 1 vergemakkelijken. “Kinderen die VVE volgen, starten vaak sterker: ze zijn gewend aan routines, hebben al een basis in taal en sociale vaardigheden, en voelen zich sneller thuis in de schoolomgeving.”
Persoonlijke groei
Het doen van onderzoek bracht Lotte niet alleen kennis over het onderwerp, maar ook persoonlijke groei. “Het zet je hersenen op een andere manier aan het werk. Je ontwikkelt een scherpere blik én collega’s weten je sneller te vinden als ze vragen hebben. Of het nu gaat om taalonderwijs, rekenen of kansengelijkheid – onderzoek helpt je om dieper te kijken en keuzes te onderbouwen.”
Inmiddels merkt ze dat haar onderzoekende en analytische houding ook op andere vlakken van pas komt. “Het geeft mij een bredere blik, ook in de klas. Je kijkt niet alleen naar wat er gebeurt, maar vooral ook naar waarom het gebeurt, en wat je ermee kunt.”
Ideale wereld
Lotte ziet dan ook een mooie rol weggelegd voor collega’s die, net als zij, hun onderzoekende houding willen inzetten om het onderwijs te verbeteren. “In mijn ideale wereld werkt op elke school een onderzoek-specialist. Iemand die het team ondersteunt door uitdagingen in de praktijk te koppelen aan wetenschappelijke kennis en zo de juiste handvatten geeft.” Een advies heeft Lotte ook: “Mijn onderzoek was erg vrij vormgegeven. Dat gaf me veel ruimte. In de toekomst zou ik graag een sparringpartner hebben om ideeën bij te toetsen en duidelijke richtlijnen voor de vorm van het onderzoek meekrijgen.”
Grijp die kans!
Op de vraag of ze nog een keer een onderzoek zou willen doen, is Lotte duidelijk: “Als ik weer de kans krijg, doe ik graag opnieuw onderzoek. Er leven zoveel vragen in het onderwijs, sla de krant maar eens open. Inclusief onderwijs en de invloed van sociale media op kinderen. Met onderzoek kunnen we echt bijdragen aan verbetering.”
Haar advies aan andere academische leerkrachten is dan ook helder: “Als je de mogelijkheid hebt om onderzoek te doen, grijp die kans. Het verrijkt je werk én het onderwijs.”