Michel en Maaike maken het verschil voor het jonge kind
Michel en Maaike werken met veel plezier op basisschool De Spiegel. Michel staat al elf jaar voor de klas in groep 3 en is intern begeleider van de kleuterbouw.
Maaike geeft sinds zes jaar les aan groep 1/2 en is VVE-specialist (Voor- en vroegschoolse educatie (vve) is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid en bereidt peuters met een (taal)achterstand beter voor op de basisschool, zodat zij zonder achterstand naar groep 3 kunnen).
Samen volgen ze de opleiding tot jonge kind specialist (Kinderen van 2,5-8 jaar oud), waardoor ze hun kennis meteen kunnen toepassen in de praktijk.
Fijne werkplek
Maaike kwam bij De Spiegel terecht tijdens haar stage. De warme sfeer en het hechte team trokken haar aan, waardoor ze terugkeerde toen er een vacature was. Michel begon ooit tijdelijk, maar merkte al snel dat hij bij De Spiegel goed op zijn plek zat. De betrokken collega’s en de fijne werksfeer maakten dat hij bleef.
In hun samenwerking vullen ze elkaar naadloos aan. Maaike werkt in de kleuterklas en brengt nieuwe ideeën direct in de groep. Michel kijkt als intern begeleider naar het grotere geheel en ondersteunt collega’s. “We versterken elkaar,” vertelt Maaike. “Samen kunnen we echt het verschil maken.”
Beiden hebben een grote passie voor het jonge kind. Michel geniet van het leesproces in groep 3: “Het moment waarop kinderen écht beginnen te lezen blijft bijzonder.” Maaike houdt van de spontaniteit en trots van kleuters: “Ze zijn nieuwsgierig en puur. Dat maakt dit werk elke dag mooi.”
Afwisselend
Op De Spiegel is geen dag hetzelfde. Door de verlengde leertijd zijn er veel extra activiteiten, zoals judo en muziek. Dat zorgt voor afwisseling, maar de basis blijft spelen, leren, bewegen en samenwerken. Michel: “De dynamiek houdt het werk leuk, maar je moet flexibel blijven.”
Ze zijn trots op de ontwikkeling van de onderbouw. De school kijkt steeds beter naar wat kinderen écht nodig hebben, in plaats van strikt een methode te volgen. Dat zien ze terug in het welbevinden van de leerlingen. Tegelijkertijd blijven maatschappelijke uitdagingen zichtbaar.
De coronaperiode liet zien hoe belangrijk een veilige schoolomgeving is voor ieder kind. Maaike: “Hier vinden ze rust, structuur en aandacht.”
School is de basis
In hun klassen staan warmte, veiligheid en humor centraal. Michel: “Als kinderen plezier hebben, leren ze sneller.” Maaike: “Ze moeten zich welkom voelen, elke dag opnieuw. Dat is de basis van alles.”
Met hun enthousiasme en vakmanschap bouwen Michel en Maaike elke dag aan een sterke start voor de jongste leerlingen van De Spiegel.








