Verhaal van Michel en Maaike

Michel en Maaike maken het verschil voor het jonge kind

Michel en Maaike werken met veel plezier op basisschool De Spiegel. Michel staat al elf jaar voor de klas in groep 3 en is intern begeleider van de kleuterbouw.

Maaike geeft sinds zes jaar les aan groep 1/2 en is VVE-specialist (Voor- en vroegschoolse educatie (vve) is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid en bereidt peuters met een (taal)achterstand beter voor op de basisschool, zodat zij zonder achterstand naar groep 3 kunnen).

Samen volgen ze de opleiding tot jonge kind specialist (Kinderen van 2,5-8 jaar oud), waardoor ze hun kennis meteen kunnen toepassen in de praktijk.

Fijne werkplek

Maaike kwam bij De Spiegel terecht tijdens haar stage. De warme sfeer en het hechte team trokken haar aan, waardoor ze terugkeerde toen er een vacature was. Michel begon ooit tijdelijk, maar merkte al snel dat hij bij De Spiegel goed op zijn plek zat. De betrokken collega’s en de fijne werksfeer maakten dat hij bleef.

In hun samenwerking vullen ze elkaar naadloos aan. Maaike werkt in de kleuterklas en brengt nieuwe ideeën direct in de groep. Michel kijkt als intern begeleider naar het grotere geheel en ondersteunt collega’s. “We versterken elkaar,” vertelt Maaike. “Samen kunnen we echt het verschil maken.”

Beiden hebben een grote passie voor het jonge kind.  Michel geniet van het leesproces in groep 3: “Het moment waarop kinderen écht beginnen te lezen blijft bijzonder.” Maaike houdt van de spontaniteit en trots van kleuters: “Ze zijn nieuwsgierig en puur. Dat maakt dit werk elke dag mooi.”

Afwisselend

Op De Spiegel is geen dag hetzelfde. Door de verlengde leertijd zijn er veel extra activiteiten, zoals judo en muziek. Dat zorgt voor afwisseling, maar de basis blijft spelen, leren, bewegen en samenwerken. Michel: “De dynamiek houdt het werk leuk, maar je moet flexibel blijven.”

Ze zijn trots op de ontwikkeling van de onderbouw. De school kijkt steeds beter naar wat kinderen écht nodig hebben, in plaats van strikt een methode te volgen. Dat zien ze terug in het welbevinden van de leerlingen. Tegelijkertijd blijven maatschappelijke uitdagingen zichtbaar.

De coronaperiode liet zien hoe belangrijk een veilige schoolomgeving is voor ieder kind. Maaike: “Hier vinden ze rust, structuur en aandacht.”

School is de basis

In hun klassen staan warmte, veiligheid en humor centraal. Michel: “Als kinderen plezier hebben, leren ze sneller.” Maaike: “Ze moeten zich welkom voelen, elke dag opnieuw. Dat is de basis van alles.”

Met hun enthousiasme en vakmanschap bouwen Michel en Maaike elke dag aan een sterke start voor de jongste leerlingen van De Spiegel.

Verhaal van Rowan

Verhaal van Rowan

Rowan vindt haar plek als zij-instromer bij Zaan Primair Rowan maakte een grote carrière switch: ze verruilde haar baan in de marketing voor het basisonderwijs. Nu staat ze met veel plezier voor groep 4 van de Herman Gorter. Tijdens haar zij-instroomtraject ontdekte...

Verhaal van Imaana

Verhaal van Imaana

Imaana stagiair van De Meander vindt haar plek voor de klas Imaana loopt stage in groep 3 bij Obs De Meander. Ze is 26 jaar en zit in haar eerste stage van de deeltijd Pabo. Eerder behaalde ze al haar Ad-PEP-diploma in educatieve pedagogiek, maar Imaana merkte dat ze...

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte studeerde aan de universitaire pabo en werkt inmiddels al een aantal jaar als leerkracht van groep 6 op Obs De Gouw. Haar onderzoekende houding viel het bestuur van Zaan Primair op en toen haar gevraagd werd of ze voor Zaan Primair een onderzoek wilde opzetten,...

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Sonja wilde al zo lang ze zich kan herinneren juf worden. Vanaf haar vroege jeugd had ze deze droom en ze heeft hem uiteindelijk waargemaakt op openbare basisschool Et Buut.   Haar carrière begon als onderwijsassistent, waar ze stageliep op dezelfde school. Daarna...

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Elio is primor van het rekenprimoraat, wat betekent dat hij zich wekelijks richt op het verbeteren van het rekenonderwijs binnen Zaan Primair. Als primor heeft hij de leiding over vier andere leerkrachten, met wie hij nauw samenwerkt om het rekenonderwijs te...

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Kelly is de taalspecialist van Obs De Spiegel, waar ze verantwoordelijk is voor het taalbeleid. Oftewel: hoe taalonderwijs wordt gegeven aan de kinderen. Ze staat drie dagen per week voor de klas in groep 7 en besteedt een halve dag aan het ontwikkelen en verbeteren...

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...