Verhaal van Yvette

Van jurist naar leerkracht

Jarenlang werkte Yvette in het bedrijfsleven als jurist en later als compliance officer in de commerciële wereld. Geïnspireerd door Merel van Vroonhoven, voormalig bestuurder en later omgeschoold als leerkracht, zette ook Yvette de eerste stap richting het onderwijs.
Via Het Schoolbureau volgde Yvette een Crash Course in Primair Onderwijs en liep ze drie maanden stage om te kijken of het beroep van leerkracht bij haar zou passen.

Met plezier lesgeven
‘Tijdens mijn oriëntatieperiode in het onderwijs had ik veel plezier in het werken met kinderen. Ik besloot na het assessment om met de Pabo te starten en als zij-instromer aan de slag te gaan op basisschool De Jagersplas in Zaandam. De kernwaarden van de school spraken mij aan en ik ging met de directeur in gesprek. Het klikte tussen ons en niet veel later startte ik als leerkracht in opleiding bij de kleuters en inmiddels ben ik dit schooljaar gestart als leerkracht van groep 3’, vertelt Yvette.
Hoewel ze veel ervaring en competenties heeft op andere gebieden, merkte Yvette dat het pittig is om helemaal opnieuw te beginnen in een nieuw vakgebied. ‘Als ‘ervaren beginner’ is het best weer spannend en voel je de stress of je het allemaal wel goed doet. Ik ben behoorlijk perfectionistisch en streng voor mezelf, dus ik probeer de druk wat te verminderen door te relativeren dat je als beginner nou eenmaal niet alles meteen foutloos kunt doen.’

Leerlingen prikkelen
De interactie met kinderen vindt Yvette het leukste. Yvette licht toe: ‘Vooral bij leerlingen waar het niet allemaal vanzelf gaat. Een extra duwtje geven, kinderen zien opbloeien en zelfvertrouwen krijgen waarbij dan ook vaak de leerprestaties omhoog gaan. Ik geniet echt als dat lukt’.
In haar lessen probeert Yvette haar leerlingen te prikkelen. ‘Als ik de kinderen bijvoorbeeld nieuwe woorden leer, zoals  bont, fluweel en zijde, dan probeer ik deze materialen ook mee te nemen naar de klas. Zodat de leerlingen de stoffen kunnen voelen en zien. Dat vinden ze leuk en zo onthouden ze  de woorden ook makkelijker. Of om ze bijvoorbeeld bij rekenen spelenderwijs met materialen te laten oefenen of ze de Smarties van Sinterklaas al rekenend zelf eerlijk te laten verdelen. De kinderen gaan dan veel meer ‘aan’ en ik merk dat ik het lesgeven op die manier zelf ook het leukst vind.

Een ‘bezige bij’
Yvette vindt het belangrijk om zichzelf te blijven ontwikkelen. Met haar juridische achtergrond heeft zij zich een paar jaar geleden ook geschoold als mediator (en vertrouwenspersoon). In de (buur-) gemeente(n) waar Yvette woont, werkt ze als vrijwilliger als mediator bij burenruzies of conflicten. Haar eerdere ervaringen komen in het onderwijs goed van pas. ‘Mijn ervaring als mediator én dat ik (een) ouder ben, helpen bijvoorbeeld bij de gesprekken met ouders en ik vind het ook leuk om die gesprekken te doen.’

Studeren en werken tegelijk
Yvette volgt de Pabo bij InHolland in Haarlem. Daarnaast werkt zij twee dagen in de week op De Jagersplas. ‘Alle toetsen heb ik gehaald, dus ik focus mij nu vooral op de vele verslagen en de lessen die ik nog moet maken voor mijn opleiding. Ik hoop dit voorjaar af te studeren’, aldus Yvette.

Wil je ook aan de slag als leerkracht of zij-instromer?

Zaan Primair is op zoek naar leerkrachten. Wil jij net als Yvette aan de slag als leerkracht in het basisonderwijs? Bekijk onze vacatures of kom eens langs op één van onze scholen.

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  - vakdocent Burgerschap op de Voorzaan We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere...

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...