Elio is primor van het rekenprimoraat, wat betekent dat hij zich wekelijks richt op het verbeteren van het rekenonderwijs binnen Zaan Primair. Als primor heeft hij de leiding over vier andere leerkrachten, met wie hij nauw samenwerkt om het rekenonderwijs te verbeteren.
Onderzoek en Samenwerking binnen het Rekenteam
Binnen het rekenprimoraat heeft elk teamlid een eigen onderzoeksgebied, maar ze werken intensief samen en delen hun bevindingen:
Elio richt zich op het gebruik van uitrekenpapier in het rekenonderwijs. Hij ontdekte dat dit papier het leerproces verduidelijkt, omdat het zowel leerkrachten als leerlingen inzicht biedt in waar fouten zich bevinden en hoe ze verholpen kunnen worden.
Samuel is bezig met het automatiseren van sommen onder de 100, een onderzoek dat zich vooral richt op de onderbouw, waar automatisering essentieel is voor verder rekenen.
Marieke doet onderzoek naar kloklezen, met de focus op het leren lezen van de analoge klok. Dit is belangrijk, omdat kinderen vaak meer digitale klokken tegenkomen, terwijl de overheid de analoge klok blijft controleren.
Nina richt zich op het telonderwijs in groep 2 en 3. Ze onderzoekt hoe misverstanden ontstaan doordat beide groepen aannemen dat de andere groep al goed kan tellen, wat kan leiden tot lacunes in het onderwijs.
Sonja begon met onderzoek naar effectieve lesvoorbereiding, maar haar focus is nu verschoven naar het begeleiden van collega’s. Ze onderzoekt hoe leerkrachten elkaar effectief kunnen ondersteunen in hun onderwijspraktijk.
Het Doel van het Rekenprimoraat
Het uiteindelijke doel van het rekenprimoraat is om het rekenonderwijs te verbeteren. Door onderzoek te doen naar specifieke onderwijsproblemen en mogelijke oplossingen, wordt geprobeerd obstakels in het leren te doorbreken en de resultaten in de praktijk toe te passen. Dit vraagt soms extra inspiratie van collega’s, zodat ze de onderzoeksresultaten daadwerkelijk kunnen gebruiken in hun dagelijkse onderwijspraktijk.
Combineren van Onderzoek en Lesgeven
Elio vindt het goed te combineren om zowel primor als docent te zijn. Hij heeft elke vrijdag tijd om aan zijn onderzoek te werken. De invulling van die dag varieert: de ene week richt hij zich op literatuuronderzoek, terwijl hij de andere week bezig is met het verwerken en verwoorden van zijn bevindingen. Het combineren van lesgeven en onderzoek helpt Elio niet alleen om zijn eigen onderwijs te verbeteren, maar ook om invloed uit te oefenen op het bredere onderwijs binnen de school.