Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Elio is primor van het rekenprimoraat, wat betekent dat hij zich wekelijks richt op het verbeteren van het rekenonderwijs binnen Zaan Primair. Als primor heeft hij de leiding over vier andere leerkrachten, met wie hij nauw samenwerkt om het rekenonderwijs te verbeteren. 

Onderzoek en Samenwerking binnen het Rekenteam 

Binnen het rekenprimoraat heeft elk teamlid een eigen onderzoeksgebied, maar ze werken intensief samen en delen hun bevindingen: 

Elio richt zich op het gebruik van uitrekenpapier in het rekenonderwijs. Hij ontdekte dat dit papier het leerproces verduidelijkt, omdat het zowel leerkrachten als leerlingen inzicht biedt in waar fouten zich bevinden en hoe ze verholpen kunnen worden. 

Samuel is bezig met het automatiseren van sommen onder de 100, een onderzoek dat zich vooral richt op de onderbouw, waar automatisering essentieel is voor verder rekenen. 

Marieke doet onderzoek naar kloklezen, met de focus op het leren lezen van de analoge klok. Dit is belangrijk, omdat kinderen vaak meer digitale klokken tegenkomen, terwijl de overheid de analoge klok blijft controleren. 

Nina richt zich op het telonderwijs in groep 2 en 3. Ze onderzoekt hoe misverstanden ontstaan doordat beide groepen aannemen dat de andere groep al goed kan tellen, wat kan leiden tot lacunes in het onderwijs. 

Sonja begon met onderzoek naar effectieve lesvoorbereiding, maar haar focus is nu verschoven naar het begeleiden van collega’s. Ze onderzoekt hoe leerkrachten elkaar effectief kunnen ondersteunen in hun onderwijspraktijk. 

Het Doel van het Rekenprimoraat 

Het uiteindelijke doel van het rekenprimoraat is om het rekenonderwijs te verbeteren. Door onderzoek te doen naar specifieke onderwijsproblemen en mogelijke oplossingen, wordt geprobeerd obstakels in het leren te doorbreken en de resultaten in de praktijk toe te passen. Dit vraagt soms extra inspiratie van collega’s, zodat ze de onderzoeksresultaten daadwerkelijk kunnen gebruiken in hun dagelijkse onderwijspraktijk. 

Combineren van Onderzoek en Lesgeven 

Elio vindt het goed te combineren om zowel primor als docent te zijn. Hij heeft elke vrijdag tijd om aan zijn onderzoek te werken. De invulling van die dag varieert: de ene week richt hij zich op literatuuronderzoek, terwijl hij de andere week bezig is met het verwerken en verwoorden van zijn bevindingen. Het combineren van lesgeven en onderzoek helpt Elio niet alleen om zijn eigen onderwijs te verbeteren, maar ook om invloed uit te oefenen op het bredere onderwijs binnen de school. 

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Kelly is de taalspecialist van Obs De Spiegel, waar ze verantwoordelijk is voor het taalbeleid. Oftewel: hoe taalonderwijs wordt gegeven aan de kinderen. Ze staat drie dagen per week voor de klas in groep 7 en besteedt een halve dag aan het ontwikkelen en verbeteren...

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  - vakdocent Burgerschap op de Voorzaan We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere...

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...