Verhaal van de Dorpsakker: school vol meesters

Op basisschool de Dorpsakker in Assendelft werkt een bijzonder team, bestaande uit even veel meesters als juffen. Deze samenstelling is uniek, omdat het niet vaak voorkomt dat een school zoveel mannelijke leerkrachten in dienst heeft. Daniel: “Soms lopen er wel tien meesters rond in de school”.

We spraken met drie meesters van de Dorpsakker: Daniel, Jesper en Clenn. Jesper staat voor groep 4, Daniel geeft les aan groep 5 en Clenn is de meester van groep 7. Ieder van hen heeft op zijn eigen manier de weg naar het onderwijs gevonden.

Jesper wist al op jonge leeftijd dat hij meester wilde worden. Tijdens zijn eigen basisschooltijd begeleidde hij leesgroepjes en daar ontstond zijn liefde voor het onderwijs. Daniel begon eerst aan een studie Engels, maar merkte dat dit niet goed bij hem paste. Tijdens een tussenjaar liep hij stage op een basisschool, waar hij het plezier van het onderwijs ontdekte. Clenn studeerde voor gymleraar, maar miste variatie in zijn werk. Hij besloot zich om te scholen en staat nu met veel plezier voor de klas.

Sterke band

Het team op de Dorpsakker bestaat uit een mooie en bijna gelijkmatige verdeling tussen meesters en juffen. Er is weinig verloop in het team en dat zorgt voor een sterke onderlinge band. De positieve invloed van de meesters? “Problemen worden sneller opgelost en de combinatie van mannelijke en vrouwelijke leerkrachten draagt bij aan een krachtig team. Ook de gesprekken tijdens de pauze zijn anders.”

Rolmodellen

Voor de leerlingen is het waardevol om zowel mannelijke als vrouwelijke rolmodellen te hebben tijdens hun basisschooltijd. Dit draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling. De sfeer binnen het team is positief en open. Omdat de school relatief klein is, kijken de leerkrachten regelmatig bij elkaar in de klas om ideeën en feedback uit te wisselen. “We geven elkaar tips en tops, en zo groeien we samen”.

Mooiste momenten

De mooiste momenten in het onderwijs zijn die waarin je echt verschil maakt voor de kinderen. Clenn: “Wanneer zij je zien als een vertrouwenspersoon en er een sterke band ontstaat tussen de kinderen en leerkracht.”

Daniel vertelt: “Het mooiste compliment is wanneer ouders vertellen dat hun kinderen uitkijken naar de dag na de vakantie, zodat ze weer naar hun favoriete meester kunnen. Of als ouders vertellen dat hun kind je gaat missen in de vakantie”.

Jesper deelt: “Het is geweldig als kinderen, zelfs jaren nadat ze van school zijn, terugkomen. Vooral als je hen hebt kunnen ondersteunen in moeilijke situaties. In die rol ben je een belangrijke vertrouwenspersoon in hun leven”.

Over de Dorpsakker

De Dorpsakker is een openbare basisschool in Assendelft. Kijk voor meer informatie of het maken van een kennismakingsgesprek op obs De Dorpsakker | Openbaar onderwijs Zaanstad 

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte combineert lesgeven met onderzoek

Lotte studeerde aan de universitaire pabo en werkt inmiddels al een aantal jaar als leerkracht van groep 6 op Obs De Gouw. Haar onderzoekende houding viel het bestuur van Zaan Primair op en toen haar gevraagd werd of ze voor Zaan Primair een onderzoek wilde opzetten,...

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Het verhaal van Sonja: juf en schoolcoach op Et Buut

Sonja wilde al zo lang ze zich kan herinneren juf worden. Vanaf haar vroege jeugd had ze deze droom en ze heeft hem uiteindelijk waargemaakt op openbare basisschool Et Buut.   Haar carrière begon als onderwijsassistent, waar ze stageliep op dezelfde school. Daarna...

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Interview met Elio: onderzoek naar rekenen en rekenonderwijs

Elio is primor van het rekenprimoraat, wat betekent dat hij zich wekelijks richt op het verbeteren van het rekenonderwijs binnen Zaan Primair. Als primor heeft hij de leiding over vier andere leerkrachten, met wie hij nauw samenwerkt om het rekenonderwijs te...

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Het verhaal van taalspecialist Kelly

Kelly is de taalspecialist van Obs De Spiegel, waar ze verantwoordelijk is voor het taalbeleid. Oftewel: hoe taalonderwijs wordt gegeven aan de kinderen. Ze staat drie dagen per week voor de klas in groep 7 en besteedt een halve dag aan het ontwikkelen en verbeteren...

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...