Verhaal van Yodit

Van ALO stagiaire naar leerkracht van groep 6

Als tweedejaars ALO-student kwam Yodit (’96) terecht op basisschool et Buut in Zaandam. Ze was nog maar net met haar stage gestart toen de corona lockdown begon. De gymzalen gingen dicht. En Yodit kon geen gymles meer geven. Tijdens de lockdown moest ze wel eens invallen als groepsleerkracht. In deze periode is haar enthousiasme voor het lesgeven ontstaan.

Band opbouwen
Werken met kinderen wekte altijd al de interesse van Yodit. Vanaf jongs af aan, kreeg ze dit mee van haar moeder die ook leerkracht is. Als vakleerkracht bewegingsonderwijs zag Yodit veel verschillende klassen op een dag. Yodit legt uit dat een gymleerkracht genoeg uitdagingen zijn, maar ze miste de persoonlijke band met de leerlingen. ‘Als vakleerkracht is het opbouwen van een band een stuk lastiger, omdat ik alle leerlingen maar kort op een dag zie. Al snel na de ALO startte ik met de Pabo-opleiding. Want ik wilde gewoon een eigen klas.’

Diepere gesprekken
Lesgeven aan leerlingen van groep 5 of 6 spreekt Yodit het meeste aan. Yodit legt uit: ‘Je kunt met deze kinderen al echte gesprekken voeren. De leerlingen kunnen op deze leeftijd zich verplaatsen in de ander. Gedrag en het sociaal-emotionele aspect in het onderwijs vind ik het leukste aan mijn werk. In mijn klas vind ik het belangrijk dat de sfeer goed is. Ik hou wel van een geintje maken. Maar ik ben ook heel duidelijk en consequent naar mijn leerlingen.’

Genoeg uitdaging
Yodit is in haar werk altijd op zoek naar uitdaging. Op et Buut kan ze haar ‘ei’ helemaal kwijt. De sfeer, het team, visie van de school en het adaptieve niveau (aanpassen op de leerlijn van de leerlingen) spreken Yodit heel erg aan. Yodit legt uit: ‘Naast veel aandacht voor de basisvaardigheden zijn we ook een hele creatieve school. Zo hebben we 1 keer per week een creatief uur met alle leerlingen op school. Iedere leerkracht geeft dan ook in zijn lokaal een creatief uur. Leerlingen mogen zelf kiezen wat ze in dit uur gaan doen. Morgen geef ik bijvoorbeeld in mijn lokaal een hip-hop-les.’

Begeleiding
‘De begeleiding tijdens mijn Pabo-opleiding bij Zaan Primair is goed geregeld. Veel strakker dan bij andere stichtingen. Dat zie ik bij mijn medestudenten. Esther, mijn begeleider is heel toegankelijk, we voelen elkaar goed aan. Het is fijn als je zo iemand naast je hebt staan tijdens de opleiding.
Maar voorlopig ben ik nog niet uitgeleerd. In de toekomst wil ik mij graag verder specialiseren. Bijvoorbeeld als gedrag specialist. Doorleren en mezelf blijven ontwikkelen vind ik belangrijk. Ik wil geen sloffer in het onderwijs worden.’

Leerkracht Ilse op De Kernschool van Zaan Primair

Wil je ook aan de slag als leerkracht of zij-instromer?

Zaan Primair is op zoek naar leerkrachten. Wil jij net als Yodit werken en leren tijdens je Pabo-opleiding? En straks zelf een eigen klas hebben? Neem dan contact op. We hebben plek voor zij-instromers.